Skip to content

Den komplette guiden til

HubSpot CRM 

Alt du trenger om HubSpot CRM i en enkel guide. 

V2

Hva er HubSpot?

HubSpot er en CRM-plattform som består av ulike moduler som gir bedrifter verktøyene de trenger for å tiltrekke, vinne og beholde kunder:

  1. HubSpot CRM
  2. Marketing Hub
  3. Sales Hub
  4. Service Hub
  5. CMS Hub
  6. Operations Hub

HubSpot er et amerikansk selskap basert i Boston. Selskapet ble grunnlagt av MIT-studentene Brian Halligan og Dharmesh Shah i 2005.

De observerte at kjøpere var lei av avbrytende reklame og kalde telefoner, og heller brukte søkemotorer for å finne informasjon i kjøpsprosessen.

I 2006 definerte Shah og Halligan begrepet inbound marketing, og de skrev senere en bok om inbound marketing-metodikken.

Inbound marketing innebærer at vi som kjøpere ønsker å undersøke produkter og tjenester på egne premisser uten å involvere en selger.

  • Vi Googler oss frem til informasjon vi har behov for.
  • Vi følger personer vi stoler på i sosiale medier.
  • Vi bruker Adblock for å fjerne irriterende reklame.
  • Vi streamer serier fremfor å se lineær-TV.

Mer nylig har også reguleringer som GPDR og Schrems II strammet inn hvordan bedrifter kan ta i bruk persondata i sin markedsføring.

Utfordringen for bedrifter er å imøtekomme hvordan kjøpere ønsker å kjøpe, og i tillegg kunne forstå akkurat hvilke aktiviteter som gir best resultater.

Det finnes mange gode verktøy der ute som hjelper deg med å:

  • Publisere innhold i sosiale medier
  • Lage landingssider for leadsgenerering
  • E-postmarkedsføring og nyhetsbrev
  • Publisere fagartikler på nettsiden
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • CRM-system for å lagre kontaktdata

Problemet med å bruke mange ulike verktøy er at det er være tidkrevende å administrere og at de ikke er godt nok integrerte med hverandre.

Konsekvensen av å ha kontaktdata i ulike systemer er:

  • Dårligere datakvalitet
  • Dårligere beslutningsgrunnlag
  • Manglende informasjonsflyt
  • Mangelfull rapportering

Det er disse problemstillingene CRM-plattformen HubSpot løser. HubSpot er et verktøy som samler alle de verktøyene du har behov for i en plattform.

HubSpot passer likevel ikke for alle, og en vanlig misoppfatning er at selve systemet vil gjøre hele jobben for deg. Det stemmer dessverre ikke.

Realiteten er at gode prosesser, jevnlig innholdsproduksjon og systematisk arbeid over tid er hva som gir resultater, ikke en teknologi eller et verktøy.

Men hvilke bedrifter er en god match for HubSpot? Og hvilke bedrifter passer HubSpot ikke for? Her er noen kriterier å vurdere:

HubSpot passer godt for:

  • Selskaper med en lang salgsprosess og produkter/tjenester av høy verdi
  • En kjøper må enten snakke med selger eller gjøre en prøveversjon av et produkt
  • For nettbutikker innen B2B som selger komplekse produkter
  • For selskaper som selger til en liten liste (under noen tusen) med selskaper
  • Selskaper innen bransjer som SaaS, industri, konsulent og teknologi

HubSpot passer ikke for:

  • Når produktet eller tjenesten koster under noen tusen kroner
  • Når du håndterer store mengder kontakter (50.000++)
  • Svært enkle kjøpsprosesser der et kjøp ofte er et impulskjøp (FMCG)
  • Ekstremt store selskaper med behov for skreddersydde løsninger
  • Nettbutikker som selger produkter til forbrukere

HubSpot eller FrankenSpot?

HubSpot være kostbart. Derfor velger noen å "lappe sammen" ulike verktøy som dekker de funksjonene de trenger for at den totale kostnaden skal bli lavere.

Et eksempel på slike verktøy er:

  • WordPress for nettside (CMS)
  • MailChimp for e-postmarkedsføring
  • Unbounce for landingssider
  • Google Analytics for rapportering
  • Buffer for publisering i sosiale medier
  • CRM-system for å lagre kontaktinformasjon
  • Zendesk for kundeservice
  • SurveyMonkey for spørreskjema

Ulempen med å lappe sammen ulike verktøy er at data om dine kontakter vil bli spredt i ulike systemer og funksjoner i selskapet ditt.

Konsekvensen er at ulike avdelinger ikke kan kommunisere effektivt med hverandre, og salg kan gå glipp av flere verdifulle salgsmuligheter.

Les mer: HubSpot-tjenester fra Nettly

Når alle avdelinger har tilgang til samme informasjon, blir det enklere å utveksle viktig informasjon mellom marked, salg og kundeservice.

Med fragmenterte data risikerer du å tape mer penger på å kaste bort verdifull tid på oppgaver som ikke påvirker bunnlinjen din i positiv retning.

Les mer: Hva er ulemper med HubSpot?

Hvis du mener HubSpot er for kostbart, kan du enten begynne med deres gratis CRM, eller starte med HubSpot CRM Suite Starter som koster ca. 5000 kr i året.

Brukergrensesnittet i HubSpot

HubSpot har et enkelt og brukervennlig design som er enkelt å sette seg inn i. Når du logger inn vil du bli møtt med et dashboard som viser viktige rapporter:

 

hubspot-dashboard-2022

 

Videre kan du velge mellom følgende menyvalg:

hubspot-navigasjon-2022

Contacts er CRM-systemet hvor du finner alle kontakter, selskaper og lister:

 

hubspot-contacts-2022

 

Oversikt over kontakter i HubSpot.

 

Conversations er hvor du finner e-postmaler, live chat og felles innboks:

 

hubspot-inbox-2022

 

Marketing er hvor du finner blogg, landingssider og sosiale medier.

Sales inneholder avtaler, møtekalender, oppgaver, dokumenter m.m.

Service er kunnskapsdatabase, spørreundersøkelser og kundeportal.

Automation er automatisering av manuelle rutiner og e-postsekvenser.

Reports gir deg et bibliotek med rapporter og skreddersydde rapporter.

Med HubSpot er alle verktøy du trenger for markedsføring, salg og service. Det gjør det enklere for deg og dine kollegaer å samarbeide og dele informasjon.

 

HubSpot for markedsavdelingen

For å vokse trenger din bedrift kvalifisert trafikk og henvendelser. I HubSpot Marketing Hub finner du alle verktøyene du trenger for å tiltrekke disse:

  • Nyhetsbrev
  • Landingssider
  • Skjemaer
  • Blogg
  • SEO-verktøy
  • Publisering i sosiale medier
  • Marketing automation
  • Lagring av videoer
  • Analyse og rapporter
  • SSO (Single Sign-On)

Les mer: Ikke kast bort tid på lead scoring i HubSpot

HubSpot for salgsavdelingen

HubSpot for salgsavdelingen samler alle verktøy og data i ett system som er enkelt å bruke slik at dine selgere kan bruke mer tid på dine kunder.

Fordelen med HubSpot Sales sammenlignet med andre systemer er at salg jobber med samme kontaktdatabase og kontaktkort som markedsavdelingen.  

Fordi marked og salg jobber i samme system, får selgere verdifull få innsikt om en potensiell kunde sin atferd på nettstedet til selskapet.

Noen populære funksjoner i HubSpot Sales er:

  • Ha en god oversikt over kunder og potensielle kunder
  • Dokumentere de ulike stegene i salgsprosessen
  • Integrere Office/Outlook/Gmail for logging av e-post
  • Eliminere manuell innlegging av data
  • Automatisere prosessen med å booke et møte
  • Analyse og rapporter spesifikt for salg

HubSpot for kundeservice

HubSpot Service Hub er HubSpot sitt system for kundeservice og kan sammenlignes med systemer som Zendesk og Helpscout.

Service Hub er en enkel og brukervennlig løsning som lar deg samle alt av kommunikasjon med eksisterende kunder på ett sted. 

Fordelen med Service Hub er at den er bygget oppå HubSpot CRM. Dette gir kundeservice samme datakilde som salg og marked.

Det er enkelt å opprette supportsaker, tildele disse til dine kollegaer, sende ut spørreundersøkelser, eller snakke direkte med kunder med live chat.

HubSpot Service passer godt for deg som allerede bruker andre moduler fra HubSpot, men som ønsker å investere mer i å pleie dine eksisterende kunder. 

Noen populære funksjoner i HubSpot Service er:

  • Kunnskapsdatabase
  • Kundeportal
  • Maler for e-poster
  • Spørreundersøkelser
  • Ticketing-system

Integrasjonsmuligheter i HubSpot

HubSpot har et bredt utvalg av integrasjon som er enkle og å sette opp. Noen av de vanligste integrasjonene som blir brukt med HubSpot er for eksempel:

  • Salesforce CRM
  • Microsoft Dynamics CRM
  • Wistia
  • Vidyard
  • Zoom
  • GoToWebinar
  • Surveymonkey
  • Zapier
  • WordPress
  • Google Calendar
  • Eventbrite
  • Drift
  • Hotjar
  • Zendesk
  • Shopify
  • Magento

En ulempe her for norske bedrifter er at det mangler ferdige integrasjoner for en rekke systemer som er utbredt i Norge og Norden. 

For systemer som SuperOffice og Visma finnes det ikke standardintegrasjoner, og du må enten utvikle integrasjoner selv eller ved hjelp av ConnectMyApps.

Som kunde av HubSpot på Professional og Enterprise-lisensen vil du få tilgang til HubSpot sin egen API slik at du kan utvikle integrasjoner etter dine behov.

Kundesupport fra HubSpot

I motsetning til andre leverandører i markedet, koster det ikke ekstra å få kundesupport direkte fra HubSpot. 

Inne i din HubSpot-portal kan du opprette en support-sak (litt som i nettbanken), bruke chat, sende en e-post eller få forslag til artikler i kunnskapsdatabasen.

Du kan også stille spørsmål i HubSpot Community. Her vil både HubSpot-brukere og ansatte fra HubSpot svare på dine spørsmål.

Sjekk også HubSpot Academy, les deres Customer Blog for nyheter og guider, eller se dokumentasjon for utviklere hvis du har mer tekniske spørsmål.

For mer informasjon om kundeservice fra HubSpot, kan du lese mer her.

Hva koster HubSpot?

Det korte svaret er at de fleste av våre kunder betaler mellom 80.000 til 150.000 kroner per år for sin HubSpot-lisens. Prisen for deg kan bli alt fra 0 til 500.000 kr.

HubSpot tilbyr i skrivende stund seks produkter med ulike prismodeller:

  • HubSpot Marketing Hub
  • HubSpot Sales Hub
  • HubSpot Service Hub
  • HubSpot CMS Hub
  • HubSpot Operations Hub


Hub har også fire ulike lisens-nivåer å velge fra:

  • Free
  • Starter
  • Professional
  • Enterprise

CRM-systemet er gratis og alle i din bedrift kan i teorien ha en gratis bruker, noe som gjør HubSpot til et godt system å vokse inn i ettersom bedriften vokser.

For bedrifter som ønsker å bruke alle produktene til HubSpot, kan det lønne seg å velge HubSpot CRM Suite for å få rabatt på 25% på tvers av alle produkter.

Du kan velge å betale for HubSpot årlig, en gang per halvår eller per kvartal. Du kan betale månedlig hvis du registrerer et betalingskort i din HubSpot-portal. 

Merk deg at du binder deg til en avtale på 12 måneder med HubSpot, og det vil ikke være mulig å kansellere din lisens i denne perioden.

Det som vil påvirke prisen for HubSpot mest er:

1. Antall kontakter du aktivt markedsfører mot

Avhengig av hvilken lisens, har du forskjellige utgangspunkt med tanke på hvor mange kontakter du kan håndtere og hva prisen for kontakter vil være.

Med en Marketing Starter-lisens er tusen kontakter inkludert og du betaler 50 dollar ekstra per måned for hver tusen nye kontakter du markedsfører mot.

Med en Marketing Professional-lisens er 2000 kontakter inkludert og du betaler 250 dollar ekstra per måned per 5000 ekstra kontakter du markedsfører mot.

Med en Marketing Enterprise-lisens er 10 000 kontakter inkludert og du betaler 100 dollar per 10 000 ekstra kontakter du markedsfører mot.

Forvirrende, vi vet!

Vi skriver kontakter du aktivt markedsfører mot er fordi HubSpot differensierer mellom det de kaller for marketing contacts og non-marketing contacts.

Du kan i teorien lagre millioner av kontakter helt gratis i HubSpot CRM så lenge du ikke gjennomfører aktiv markedsføring i form av e-poster og annonser.

Du betaler med andre ord kun for de kontaktene som er viktigst for deg samtidig som du kan lagre kontaktinformasjonen til f.eks. dem som kun trenger support.

Hvis du ønsker å lese mer om marketing contacts kan du lese om det her.


2. Antall seter du trenger for Sales og Service Hub

I motsetning til Marketing Hub, øker prisen for HubSpot Sales og Service Hub ikke med antall kontakter, men for antall seter selskapet ditt har behov for.

Både Service og Sales kommer med fem seter inkludert, men for hvert ekstra sete koster det 72 dollar per måned per bruker for Service, og 90 dollar for Sales.

Merk at en bruker kan ha flere seter i samme portal.

3. Nettside på HubSpot CMS 

HubSpot har også sin egen plattform for å lage nettsider. HubSpot CMS kan koste mellom 23 dollar for Starter til 1200 dollar per måned for Enterprise.

Hvis du ønsker å beholde ditt eksisterende CMS (eks. WordPress, Craft eller Webflow) kan du velge å integrere HubSpot med et CMS du allerede bruker.

4. Tilleggsprodukter fra HubSpot

HubSpot har per skrivende stund følgende tilleggsprodukter:

a. API Limit Increase til 500 dollar

Dette ønker antall API-kall mellom eksterne systemer du integrerer med HubSpot.

Dette kan for eksempel være egnet for SaaS-bedrifter som ønsker å synkronisere data mellom sitt produkt og HubSpot CRM. 


b. Custom SSL til 100 dollar

HubSpot inkluderer et standard SSL-sertifikat i deres lisens, men dette tilleggsproduktet lar deg skreddersy ditt SSL-sertifikat ytterligere. 

c. Flere rapporter og dashboards til 200 dollar

Hvis du har behov for å øke antall dashboards til mer enn 300 og skreddersydde rapporter til 3000, kan standardgrensen i HubSpot økes med denne utvidelsen.

HubSpot inkluderer 25 dashboards med 30 rapporter hver, noe som gjør at dette tilleggsproduktet ikke vil være nødvendig for de fleste HubSpot-kunder. 

4. Flere lister til 200 dollar per måned

Hvis du har behov for å øke antall lister med 100 ekstra, koster dette 200 dollar per måned. Merk at det allerede følger med 1000 lister i standardlisensen, og dette tilleggsproduktet vil ikke være nødvendig for de fleste HubSpot-kunder. 


5. Oppstartskostnader

HubSpot har en onboarding-kostnad for nye kunder, og kostnad og omfanget av onboardingen er igjen avhengig av hvilken lisens du velger.

  • Onboarding for Starter-lisens er gratis
  • Onboarding for Professional-lisens koster 3000 dollar
  • Onboarding for Enterprise-lisens koster 6000 dollar


Hvis du derimot velger å kjøpe HubSpot gjennom en sertifisert HubSpot-partner, så vil denne partneren kunne bistå med at denne kostnaden faller fra din lisens.

Husk da at en partner da vil erstatte HubSpot sine tjenester med sine egne tjenester for en kostnad som kan variere stort fra byrå til byrå.

Les mer: Her er alle HubSpot-byråer i Norge

 

Alternativer til HubSpot

HubSpot er ikke alltid det riktige valget. Heldigvis finnes det en rekke alternativer til HubSpot som kan være en bedre match for din bedrift. 


Faktorer som størrelse, hvilke systemer som må integreres og hvilke behov dere har knyttet til rapportering og mer vil være avgjørende for hva som passer best.

HubSpot vs. Marketo (Adobe)

Marketo er et marketing automation-verktøy eid av Adobe. De har kunder som:

  • Panasonic
  • Fujitsu
  • Citrix
  • Arvato
  • Microsoft
  • Tesla
  • Hyundai
  • WWF
  • Xerox

Marketo er et av de mest robuste marketing automation-systemene på markedet, og er brukt av større selskaper innen både B2B og B2C.

Marketo har funksjoner du trenger for e-post, publisering i sosiale medier, landingssider, Account-based Marketing og attribusjons-rapportering.

Omtaler fra sider som G2 og TrustRadius påpeker derimot at Marketo er vanskelig å ta i bruk og at plattformen krever mye IT-kompetanse for å drifte.

HubSpot vs. Pardot (Salesforce)

Pardot (tidligere ExactTarget) er en marketing automation-løsning som ble kjøpt opp av Salesforce i 2013.

Pardot er rettet mot større B2B-selskaper som har behov for e-post, lead scoring, skjemaer som kan integreres med nettsiden og landingssider.

Pardot brukes av selskaper som:

  • Stanley Black & Decker
  • Deloitte
  • Ticktmaster
  • Noroff
  • Hydro
  • Signicat
  • Eniro

Pardot brukes nesten bare når et selskap allerede bruker Salesforce CRM. Pardot blir derfor ofte solgt sammen med Salesforce CRM som en større pakke.

Vårt perspektiv er at Pardot er et system som gir deg alt lite for pengene. Pardot er lite brukervennlig, vanskelig å bruke og dyrt å sette opp.

Fordi Pardot kun er et oppkjøp av Salesforce, er integrasjonen mellom Salesforce CR; og HubSpot er derfor sammenlignbar integrasjonen med Pardot.

Pardot har også en en rekke skjulte kostnader.

Med Pardot må du for eksempel betale ekstra for kundeservice. Her kan du  risikere å betale 20% til 30% av lisensprisen bare for å support fra Salesforce.

Rapportering er et annet tilleggsprodukt du må betale for. Derfor mener vi at HubSpot er et objektivt bedre valg enn Salesforce Pardot.

HubSpot er mer brukervennlig, koster langt mindre, har bedre kundeservice, og integrasjonen med Salesforce CRM er like god og de skjuler ikke kostnadene.

HubSpot vs. Eloqua (Oracle)

Eloqua er passer godt for selskaper som ønsker avanserte muligheter for automatisering og segmentering.

Eloqua er derfor spesielt egnet for selskaper med lokasjoner i flere land der du lanserer kampanjer med en kompleks logikk og mange forgreninger.

Noen av selskapene som bruker Eloqua er:

  • Visma
  • Schibsted
  • NAF
  • Tripletex
  • Dow Jones

Ulempene med Eloqua er et utdatert brukergrensesnitt, en bratt læringskurve og at du må kunne HTML og CSS for å få maksimalt ut av plattformen deres.

Prisen for Eloqua er høy. Du må betale 2000 dollar eller mer per måned, og dette inkluderer ikke et CRM-system. Her må du integrere med f.eks. Salesforce.

Eloqua er et bra system, men sannsynligvis feil valg for en typisk norsk SMB.

HubSpot vs. Sharpspring (Constant Contact)
Sharpspring er et marketing automation-system eid av Constant Contact. 

Sharpspring er på denne listen det systemet som ligner HubSpot mest, og har alltid prøvd å matche HubSpot funksjon for funksjon utenom prisen som er lavere.

Sharpspring har posisjonert seg som en direkte konkurrent til HubSpot, og fremstiller seg selv som en plattform for salg og markedsføring.

Sharpspring har funksjoner e-post, automatisering, publisering i sosiale medier, landingssider, rapportering, bedriftsblogg og mye mer.

Tilbakemeldingen fra mange brukere av Sharpspring er at det er en løsning som ligger langt bak mer etablerte og godt finansierte aktører som HubSpot.

Systemet er preget av mangler og feil, og CRM-funksjonen er svært enkel. Det er også langt færre integrasjonsmuligheter sammenlignet med HubSpot.

Fordelen med Sharpspring ligger i deres prismodell. De krever ikke en årlig bindingstid og du kan betale måned til måned hvis du ønsker dette.

Byråer som videreselger Sharpspring kan også tilpasse prisen for sine kunder.

En markedsfører finner mange av verktøyene de trenger i Sharpspring til en god pris. Produktet ligger dessverre bak i utviklingen sammenlignet med HubSpot. 

HubSpot vs. Act-On
Act-on er et marketing automation-verktøy som er likt HubSpot når det gjelder funksjone en salgs- og markedsavdeling har behov for.

Act-on posisjonerer seg som en løsning der markedsførere får alt-i-ett. I realiteten er det primært et verktøy for automatisert e-postmarkedsføring.

Act-on har få kunder sammenlignet med HubSpot.

Årsaken er et utdatert brukergrensesnitt, at verktøy som landingssider og e-poster krever kunnskap innen HTML og CSS, og pga. få integrasjonsmuligheter.

Brukere klager også på at e-poster ofte ikke kommer frem i innboksen.

En stor ulempe med Act-on er at de ikke har et eget CRM-system og at Act-on kan kun integreres med Salesforce CRM og Microsoft CRM.

Dette resulterer i fragmenterte kundedata og svakere rapportering. 

Act-on har en prismodell der du betaler for aktive kontakter.  Dette er kontakter du aktivt markedsfører til innen en gitt måned med e-poster og annonser.

Dette ligner på marketing contacts og non-marketing contacts i HubSpot der du ikke trenger å betale for kontakter du ikke aktivt markedsfører mot.

Fordelen med Act-on er at du kan betale måned til måned.

Prisen er omtrent den samme som om du skulle investert i en Marketing Professional-lisens der et gratis CRM er inkludert.

Totalkosten for Act-on er derfor høyere enn med HubSpot.

HubSpot vs. Superoffice
Superoffice CRM er en av de mest brukte CRM-plattformene i Norge og har mange positive omtaler på grunn av hvor brukervennlig systemet er.

Superoffice CRM kan utvides med moduler for markedsføring, salg og kundeservice slik at du får samlet alt av informasjon på ett sted.

En annen fordel med Superoffice er at det er integrert med en rekke andre systemer som blir brukt i Norge og resten av Norden.

Eksempler er Vainu, Bisnode, Visma, Business Analyze og Xledger.  I tillegg finnes det ferdige integrasjoner gjennom det norske selskapet ConnectMyApps.

Ulempen med SuperOffice er at det blir dyrt med mange brukere.

Prisen du betaler per bruker er relativt lik andre systemer på denne listen, men SuperOffice har færre funksjoner for samme pris.

Med HubSpot kan hele selskapet bruke CRM-systemet da det er gratis, men som tilbyr mange av de samme funksjonene du må betale for i Superoffice.

I tillegg ligger SuperOffice bak HubSpot når det gjelder utvikling av nye funksjoner som er tilgjengelig hos større aktører som HubSpot og Marketo. 

HubSpot vs. Mailchimp

Mailchimp blir sammenlignet med HubSpot selv om dette er to systemer som egentlig ikke er i samme produktkategori, og som har ulike målgrupper.

HubSpot er en CRM-plattform som blant annet har funksjoner for e-post og nyhetsbrev. Mailchimp er primært nyhetsbrev for veldig små bedrifter. 

Mailchimp er langt rimeligere enn HubSpot, men inneholder færre funksjoner. Et godt alternativ til Mailchimp kan være HubSpot sin CRM Suite Starter-lisens.

Hvordan starte med HubSpot

Hvis du skal kjøpe HubSpot kan du enten kjøpe direkte gjennom HubSpot eller gjennom en sertifisert HubSpot-partner som Nettly.

Prisen vil i utgangspunktet være lik, men en HubSpot-partner kan forhandle frem den beste prisen og veilede deg rundt hvilke produkter du trenger mest.

Når du kjøper gjennom en partner vil også HubSpot sin onboarding bli erstattet med partnerens egen implementering slik at den blir mer skreddersydd.

Dette gir deg muligheten til å samarbeide noen som gjennomfører selve oppsettet i motsetning til HubSpot som kun tilbyr rådgivning og veiledning.

Husk å undersøke hvordan du og dine kollegaer kan få opplæring i HubSpot. Her er det en rekke ulike måter du kan mestre plattformen.

En annen fordel med å kjøpe gjennom en partner at du kan bruke tjenester de tilbyr i tillegg til deres HubSpot CRM-kompetanse.

Eksempler på dette er:

  • Innholdsproduksjon
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Design og utvikling av nettsider
  • Betalt annonsering (PPC)
  • Konverteringsoptimalisering (CRO)
  • Utvikle skreddersydde integrasjoner