HubSpot kan ha en forvirrende prismodell kan være forvirrende. I denne artikkelen vil du lære hva en HubSpot Marketing-lisens kan koste.
Vi skal gjøre vårt beste for å holde denne guiden oppdatert. Sjekk likevek HubSpot sin pris-side slik at du kan dobbeltsjekke informasjonen er korrekt.
HubSpot tilbyr i skrivende stund seks produkter:
HubSpot tilbyr alle seks produkter i en pakke som kalles for CRM Suite.
Denne artikkelen handler om hva HubSpot Marketing koster, og hva som er inkludert i de fire ulike lisensene som er tilgjengelig:
HubSpot Free er passer for deg som trenger enkle verktøy for å begynne med å generere leads fra din nettside, sende nyhetsbrev til dine kontakter, og måle effekten av dette.
Denne lisensen er gratis, men en stor nedside med HubSpot Free er at dine nyhetsbrev, chat og skjemaer vil være merket med en HubSpot-logo.
Ved å installere HubSpot Free får du tilgang til følgende funksjoner:
Hele HubSpot-plattformen er bygget rundt CRM-systemet.
Med HubSpot CRM kan du organisere dine kontakter og integrere med Gmail eller Office 365 slik at e-poster blir logget automatisk.
Du kan også lage maler for e-poster du sender ofte, og få en detaljert tidslinje over alle kontaktpunkter en kontakt har hatt med din bedrift.
2. Skjemaer
Bruk HubSpot til å legge inn skjemaer på ditt nettsted, og få oversikt over alle nye kontakter som disse skjemaene samler inn i din HubSpot-portal.
HubSpot vil også samle inn informasjon fra skjemaer som ikke er laget i HubSpot.
3. Nyhetsbrev
Med HubSpot Free kan du sende nyhetsbrev som du lager med en visuell drag-and-drop editor som fungerer på alle typer enheter og innbokser.
HubSpot Free kan erstatte løsninger som Mailchimp og lar deg sende 2 000 e-poster per måned.
4. Ads
Det kan være en utfordring å regne ut avkastningen på dine annonser.
Med HubSpot Free vil du se akkurat hvilke annonser som gir deg leads og kunder. I Free-versjonen kan du koble til to annonsekontoer.
5. Live chat
Få en direkte linje til potensielle kunder ved å sette opp en gratis live chat-løsning på ditt nettsted.
6. Rapportering
Få innsikt i hvordan markedsføringen din presterer, og forstå hva du kan gjøre for å få bedre resultater.
Med HubSpot Marketing Free får du tilgang til et dashboard med en rekke rapporter som viser deg nøkkeltall som antall besøk og leads.
7. Lister og segmentering
I HubSpot Marketing Free kan du opprette dynamiske lister basert på ulike kriterier fra CRM-systemet.
Med dette verktøyet kan du segmentere din kontaktdatabase, og tilpasse din kommunikasjon til de ulike kontaktene dine.
Med HubSpot Marketing Starter får tilgang et integrert sett med verktøy du trenger for å konvertere besøkende til leads.
I denne lisensen finner du enkel automatisering, CRM-system og innsiktsfulle rapporter og dashboards.
Ved å investere i HubSpot Starter får du tilgang til ytterligere følgende funksjoner som du ikke finner i Free-versjonen:
1. Landingssider
HubSpot lanserte i november 2019 en visuell landingsside-bygger som lar deg lage landingssider uten en designer eller utvikler:
2. Enkle automatisk e-postsekvenser
Med HubSpot Starter kan du nå sende en e-postsekvens med tre e-poster etter at en kontakt har fylt ut en av dine skjemaer.
3. Send 5x flere e-poster
I Starter kan du sende 5x flere e-poster enn antallet kontakter du har. Hvis du har 1000 kontakter kan du med andre ord sende 5000 e-poster per måned.
Les mer om HubSpot Starter her.
HubSpot Free og Starter gir deg gode verktøy for markedsføring, men HubSpot Marketing Professional er for deg som har seriøse vekstambisjoner og trenger avanserte verktøy.
Med HubSpot Marketing får du mer sofistikerte verktøy for å automatisere manuelle prosesser og gjennomføre en innholdsstrategi.
Ved å investere i HubSpot Professional får du tilgang til ytterligere følgende funksjoner:
Med HubSpot kan du automatisere oppgaver som å sende interne varsler til dine selgere om nye leads, automatisk segmentere leads og bygge kundereiser med en enkel og intuitiv editor.
Med HubSpot Professional kan du bruke data fra HubSpot CRM til å tilpasse innholdet på nettsider og i e-poster for hver enkelt besøkende.
Du kan for eksempel vise to ulike versjoner av en nettside for ulike segmenter i kundedatabasen din for å gjøre brukeropplevelsen mer relevant og personalisert for alle dine kontakter.
HubSpot gir deg verktøyene til å skrive, formatere, redigere og publisere artiklene dine på ett sted, slik at det er enkelt å bli funnet i organisk søk og i sosiale medier.
Ved å ha din bedriftsblogg i HubSpot får du tilgang til SEO-verktøy som gir instruksjoner på hvordan du optimaliserer artiklene dine for organisk søk.
Med HubSpot Professional kan du opprette responsive landingssider som du kan bruke til å tilby e-bøker, webinarer, arrangementer og mer for å konvertere flere leads.
Med en Professional-lisens for du tilgang til HubSpot sin Design Manager, som lar deg utvikle mer komplekse landingssider enn det du kan lage i Starter-lisensen.
Med HubSpot er det enkelt å sette sammen en SEO-strategi, og deretter rapportere på effekten av denne.
HubSpot viser deg hvilke søkeord og temaer du bør lage innhold rundt, og gir deg nøkkeltallene som viser deg hvor effektiv din SEO- og innholdsstrategi er.
Med kampanje-verktøyet kan du assosiere innhold med samme tema i en kampanje og få en forståelse av hvordan hver artikkel, e-post, landingsside, annonser og innlegg i sosiale medier bistår deg i å nå målene dine.
Bruk HubSpot sine sosiale medier-verktøy til å publisere på tvers av LinkedIn, Facebook, Twitter og Instagram fra ett enkelt sted.
I dag må alle sidene dine være sikret med et SSL-sertifikat, og at alt innholdet ditt er samlet under samme domene.
Når du kjøper en HubSpot Marketing Professional-lisens får du et SSL-sertifikat for domenet ditt, og du kan sette opp sub-domener for blogg, landingssider og e-post.
Gjennomfør A/B-tester av nettside, landingssider og e-poster for å identifisere hvilken versjon som gir deg flest klikk og konverteringer.
I HubSpot kan du opprett en oppfordring til handling (Call-to-action) i form av en knapp eller et bilde som sender besøkende til et relevant tilbud på ditt nettsted slik at de kan konvertere.
En CTA hjelper deg med andre ord å bevege besøkende videre i kjøpsprosessen. En CTA kan du plassere på en nettside, i en bloggartikkel eller i navigasjonsmenyen.
HubSpot vil vise deg antall visninger, klikkrate, antall klikk og hvor hver CTA er plassert slik at du enkelt kan gjøre vurderinger om hvordan du kan optimalisere for flere konverteringer.
Du kan også lage en A/B-test for å teste to versjoner av en knapp opp mot hverandre for å prøve å få bedre resultater.
Med HubSpot kan du laste opp videofiler og bygge dem inn i bloggartikler og nettsider. Med HubSpot Video får du oversikt over hvilke videoer en kontakt har sett og hvor engasjert de er på kontaktkortet i HubSpot CRM.
Hvis du vurderer å bruke løsninger som Wistia (som er en svært god plattform), må du betale mye for å integrere Wistia med HubSpot.
YouTube er et gratis alternativ, men husk at du verken kan få rapporter fra YouTube, og du åpner for at YouTube viser besøkende annonser på slutten av en video selv om videoen er bygget inn på ditt nettsted.
Ved å bruke HubSpot Video kan du laste opp 250 videoer uten ekstra kostnad. Hvis du har mer avanserte behov, kan du også få tilgang til dette ved å investere i Vidyard Starter eller Vidyard Plus, som du kan lese mer om her.
I HubSpot får du tilgang til en rekke rapporter som hjelper deg å se hvilke kanaler som gir deg flest besøk, leads og nye kunder. I tillegg får du full oversikt over hvilke sider som får mest trafikk, fluktfrekvensen på hver side og hvor lang tid besøkende bruker på siden din.
Lag skreddersydde dashboards og rapporter som gir deg innsikt i akkurat de nøkkeltallene du ønsker å lære mer om.
Hvis du har mange kontakter kan det faktisk være mer økonomisk å investere i Enterprise fremfor Professional. Ta derfor dette regnestykket før du investerer.
Merk også at HubSpot ikke vil la deg gå ned til Professional-lisensen når du først har investert i Enterprise før du skal fornye avtalen med dem, noe du gjør hver 12. måned
Ved å investere i HubSpot Enterprise får du tilgang til følgende ytterligere funksjoner:
Gi dine kollegaer ulike tilganger for din blogg, landingssider og nettsider basert på deres rolle, region og mer slik at de kun kan se og redigere det innholdet som er relevant for dem.
Organiser brukere på flere nivåer basert på hvilke avdeling, region, forretningsområde eller andre relevante segmenter slik at du enkelt kan tilpasse hvilke funksjoner og verktøy hver gruppe brukere får tilgang til.
La brukere logge inn med SSO, slik at det er enkelt å logge inn samtidig som dette bidrar til bedre sikkerhet og kontroll over hvem som har tilgang til HubSpot-portalen deres.
Begrens tilgangen til publisering på sosiale medier slik at utvalgte brukere kun kan opprette og redigere. På denne måten sikrer du at deres budskap i sosiale medier er konsistent med deres merkevare.
Med HubSpot Enterprise kan du publisere nettsider, landingssider, e-poster og blogger på et ubegrenset antall sub-domener (eks. info.dittdomene.no).
Dette passer for bedrifter som har et stort nettsted og som har behov for å kunne segmentere ut hvordan utvalgte deler av nettstedet presterer.
Du kan for eksempel bruke denne funksjonen til å lage et eget sub-domene kun for partnere av selskapet ditt, eller lage et subdomene for et arrangement.
Bedrifter med en stor kontaktdatabase og en svært aktiv salgs- og markedsavdeling kan risikere å overkommunisere med sine kontakter, noe som gir den dårlig kundeopplevelse.
Med HubSpot Marketing Enterprise kan du tak for hvor mange e-poster dine kontakter kan motta innen en bestemt tidsperiode for å unngå at kontaktene dine mottar for mye e-post.
Views er en funksjon som lar bedrifter segmentere rapporteringen i HubSpot fordelt på f.eks. land, URL eller sub-domener.
Dette er en funksjon som er nyttig for bedrifter som er aktive i mange ulike land, men som kun ønsker å drifte en HubSpot-portal.
I tillegg kan bedrifter som bruker HubSpot sin brand domains-funksjon (en portal, flere domener) lage egne rapporter for hvert domene for å kun se rapporter for det kun en av domenene.
En kontakt kan ha hundrevis av kontaktpunkter med din bedrift før de blir kunde. Med attribusjons-rapportering i HubSpot vil du kunne forstå hvordan kontaktpunkter som artikler, landingssider, annonser og innlegg i sosiale medier leder til salg.
HubSpot har et sofistikert rapporteringsverktøy som forteller deg hvilke kontaktpunkter som leder til salg, slik at du vet akkurat hvilke aktiviteter du skal investere mer eller mindre i.
I denne rapporten vil hjelpe deg å identifisere trender hos dine kontakter, og hvordan kundereisen deres ser ut fra første besøk til de blir kunde.
Events-funksjonen i HubSpot lar deg spore hendelser på ditt nettsted og logge dette på kontaktkortet i HubSpot CRM.
Eksempler på bruksområder for Events er å spore innlogginger i din web-applikasjon, slik at du kan lage lister over kontakter som har høyt eller lavt engasjement i produktet ditt.
Du kan også bruke Events til å følge opp kontakter som har forlatt handlevognen, slik at du kan trigge en e-postsekvens når noen har kommet til handlekurven uten å fullføre kjøpet sitt.
HubSpot lar deg kjøpe hver av modulene for seg selv, men i noen tilfeller kan det være mer økonomisk å investere i HubSpot CRM Suite som gir deg tilgang til alle modulene på en gang.
Dette vil gi deg en rabatt på alle seks produkter slik at prisene per produkt blir langt lavere enn hvis du kjøper dem separat:
Avhengig av hvilken lisens du velger å investere i, så vil du ha forskjellige utgangspunkt med tanke på hvor mange kontakter du kan håndtere og hva prisen per 1000 kontakter vil være..
Samtidig har du en begrensning på antall e-poster du sender ut. Du kan sende ut 10 ganger så mange eposter som du har kontakter, per måned.
Hvis du da har 1000 kontakter, så kan du sende 10 000 eposter per måned før lisensen din øker i pris. Hvis du har 10 000 kontakter, så kan du sende 100 000 eposter per måned.
HubSpot har også sin egen plattform for å hoste ditt nettsted. Hvis du velger denne løsningen fremfor løsninger som WordPress, så vil HubSpot koste fra USD 25 til 400 ekstra pr måned.
HubSpot har en høy “email deliverability” som sørger for at de fleste e-postene som blir sendt ut kommer fram til mottakerne. Du kan likevel investere i en dedikert IP-adresse som for å sikre at en høyere andel av e-poster når innboksen til dine kontakter.
Med denne utvidelsen får du også mer kontroll over selskapets egen "sender score". Merk at denne utvidelsen kun er egnet for bedrifter som sender svært mange e-poster hver måned.
Hvis du ønsker å bruke HubSpot til å sende transaksjonelle e-poster som automatiske kvitteringer, produktvarslinger, kontooppdateringer, kan HubSpot tilby dette som en utvidelse.
Merk at dette vil også kreve at du investerer i en dedikert IP-adresse, og den reelle kostnaden er da USD 1000 for å bruke dette tilleggsproduktet.
Alle portaler med HubSpot Professional eller Enterprise har SSL-sertifikat inkludert for å kryptere og sikre kommunikasjon mellom ditt nettsted og bruker.
Du kan også skreddersy ditt SSL-sertifikat via HubSpot slik at du for eksempel får selskapets navn opp når noen sjekker SSL-sertifikatet ditt.
Alle portaler med HubSpot Professional eller Enterprise får tilgang til HubSpot sitt API, men det er en begrensning på antall kall du kan gjøre med en standardlisens. Med API-utvidelsen øker du antall API-kall per dag til 1 000 000.
Hvis du ønsker å bruke HubSpot på flere domener (dittdomene.no og dittdomene2.com), kan du investere i et Brand Domain. Dette lar deg bruke en portal, men ha innhold på flere domener.
Som nevnt tidligere i denne artikkelen, har HubSpot har en onboarding-kostnad for nye kunder. Kostnad og omfanget av onboardingen er igjen avhengig av hvilken lisens du velger.
Hvis du derimot velger å kjøpe HubSpot gjennom en sertifisert HubSpot-partner, så vil denne partneren kunne gjøre at denne kostnaden faller vekk. Husk da at en partner vil erstatte HubSpot sine tjenester med sine egne tjenester for en kostnad som kan variere stort fra byrå til byrå
En selger i HubSpot har en kvote de skal nå hvert kvartal, og det kan være lønnsomt for din del å vente til slutten av et kvartal eller år slik at du er i en bedre posisjon for å få en god pris.
I noen tilfeller kan du få en langt lavere pris for det første året, eller få en rekke tilleggsprodukter uten ekstra kostnad.
For deg som driver en startup, kan du få 90% rabatt det første året på både HubSpot sine produkter og bedre prisvilkår for en rekke integrasjoner som Teamwork Projects og Stripe.
Du kan med andre ord få tilgang til HubSpot for en brøkdel av prisen som en vanlig kunde betaler så lenge din startup oppfyller bestemte kriterier.
HubSpot sin misjon er å hjelpe millioner av oppstartsbedrifter med å vokse bedre, og de har derfor inngått partnerskap med en rekke akseleratorer, inkubatorer og venturekapital-fond.
Hvis du driver en startup med mindre enn to millioner dollar i investering, får du 90% rabatt første året, 50% rabatt i år to, og 25% rabatt i årene etter.
Hvis din startup har mottatt mer enn to millioner dollar i investering, kan du få 50% rabatt i det første året, og 25% rabatt i årene etter.
Les mer om HubSpot for Startups her.
HubSpot krever 12 måneders bindingstid, og du kan betale hvert kvartal, for hvert halvår eller en gang for hele året.
Du får da en få en faktura med 30 dagers forfall som må betales via nettbank, eller ved å legge inn et kredittkort.
Selv om du bruker en HubSpot-partner vil du som regel betale direkte til HubSpot uten noe mellomlegg til byrået. En partner får derimot 20% hvis de har stått for salget av lisensen.
Uavhengig av størrelse på bedriften din, har HubSpot et alternativ til deg som vil begynne med inbound marketing. Bruk god tid på å forstå hvilke behov bedriften din har, og at du kartlegger hvilke funksjoner dere faktisk har bruk for.
HubSpot er et fantastisk verktøy så lenge det blir brukt riktig. Vær heller ikke redd for å forhandle med HubSpot for å få den beste prisen, da du kan spare mye over tid.