Skip to content

HubSpot vs. Pardot: Hvorfor HubSpot er det beste alternativet til Salesforce Pardot

Thorstein Nordby 01.05.22 21:34

Vurderer du HubSpot opp mot Pardot? I denne artikkelen får du svarene på hvilken løsning vi mener gir deg mest for pengene.

I denne artikkelen sammenligner vi:

  • Integrasjoner
  • Kontakter
  • Support
  • Rapportering
  • Landingssider
  • E-post
  • Skjemaer
  • GDPR
  • Blogg
  • Sosiale medier

 

Hva er HubSpot?

HubSpot en CRM-plattform bestående av et gratis CRM-system, Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub, CMS Hub og Operations Hub.

HubSpot er en alt-i-ett plattform for markedsføring, salg, kundeservice og nettside der alle produktene er tilgjengelig under samme innlogging.

HubSpot har over 128 000 kunder, har 4.4 stjerner basert på 7580 omtaler på G2 og er en av de raskest voksende selskapene innen CRM.

Prøv HubSpot CRM gratis her.

 

Hva er Pardot?

Pardot er et selskap som først ble kjøpt opp av ExactTarget i 2012. ExactTarget ble kjøpt opp av Salesforce samme år og integrert i Salesforce.

Salesforce består av ulike “Clouds” som dekker ulike funksjoner. Eksempler på disse er Sales, Marketing, Community, Commerce og Service.

Pardot er en del av Marketing Cloud og tilbyr funksjoner som e-postmarkedsføring, marketing automation, lead scoring og mer.

I skrivende stund har Pardot ca. 2000 kunder. Pardot har 3.9 stjerner basert på 1837 omtaler på G2.

 

Hva koster Pardot vs. HubSpot?

Pardot har fire ulike lisenser med ulike priser:

  • Growth - 1 250$ / måned
  • Plus - 2 500$ / måned
  • Advanced - 4 000$ / måned
  • Premium - 15 000$ / måned

Forskjellene mellom de ulike lisensene er hovedsaklig hvor avanserte behov for har for automatisering og rapportering, og antall kontakter du trenger. 

Du kan lage opp mot 50 skjemaer og landingssider hvis du velger Growth-lisensen, men på de andre lisensene kan du lage et ubegrenset antall.

Prisen for Salesforce Pardot på 130 000 til 1 600 000 kroner per år. 

Merk deg at prisen du betaler for Pardot kan være lavere når du forhandler med Salesforce. Bruker du allerede Salesforce CRM, er det sannsynlig at du kommer til å få en lavere pris enn det som står på deres nettsider.

Salesforce har også en rekke tilleggsprodukter og support-pakker som kan påvirke prisen i stor grad. Les mer om disse tilleggsproduktene her.

HubSpot er derimot gratis å starte med, men for å få tilsvarende funksjoner må du investere i en Marketing Professional- eller Enterprise-lisens.

En Marketing Professional-lisens koster fra 800$ per måned, og en Marketing Enterprise-lisens koster fra 3200$ per måned.

Med HubSpot Marketing kan du ha et ubegrenset antall brukere.

Faktoren med størst innvirkning på prisen er antall kontakter. Professional inkluderer 2000 kontakter og Enterprise inkluderer 10 000 kontakter. 

Hvis du trenger flere kontakter, koster dette 225$ per 5 000 ekstra kontakter med en Professional-lisens, og 100$ ekstra per måned for 10 000 ekstra kontakter hvis du har en Enterprise-lisens. 

Merk deg at HubSpot har en funksjon som heter non-marketing contacts som lar deg lagre opp mot 1 million kontakter helt gratis hvis du ikke aktivt markedsfører deg mot dem (mer om dette senere i artikkelen).

Lisensprisen for HubSpot Marketing kan variere fra 85 000 til 550 000 kr per år avhengig av hvor mange kontakter og tilllegsprodukter du trenger.

De fleste av våre kunder bruker 85 000 til 150 000 kroner per år.

Totalkostnaden for Salesforce Pardot er uten tvil en mer kostbar løsning siden du også trenger Salesforce CRM for å få utbytte av Pardot.

Det er vanlig å betale 80 000 kr eller mer per år for Salesforce CRM.

Dette gjør at totalprisen for å bruke både Salesforce CRM og Pardot fort kan ende på 200 000 kroner per år.

Totalkostnaden for HubSpot er dermed langt lavere siden HubSpot CRM er gratis å bruke for ubegrenset antall brukere. 

Vinner: HubSpot

Prøv HubSpot CRM gratis her.

 

Integrasjon mot Salesforce CRM

Pardot dårlig integrert med andre CRM-systemer enn Salesforce.

Pardot er et resultat av et oppkjøp og er ikke utviklet av Salesforce, er det naturlig at Salesforce ønsker at Pardot-brukere kun skal bruke deres CRM. 

Integrasjonen mellom Pardot og Salesforce er svært god, men integrasjonen mellom HubSpot og Salesforce CRM sammenlignbar.

HubSpot har i mange år brukt Salesforce inntil de lanserte sitt eget CRM. Likevel har Salesforce et eget team som drifter Salesforce-integrasjonen.

Når det gjelder andre CRM-systemer, mangler Pardot disse. Her har HubSpot en rekke integrasjoner med systemer som Pipedrive o.l.

For oppsettet av integrasjonen mellom Salesforce og HubSpot er enkelt. Du kan lære mer om prosessen med å integrere disse systemene her.

Vinner: Salesforce Pardot

 

Andre integrasjonsmuligheter 

HubSpot har i skrivende stund over 1000 integrasjoner med andre verktøy. Eksempler er Zoom, Slack, Microsoft 365, WordPress og mange flere.

Salesforce har derimot over over 2 500 integrasjoner tilgjengelig via deres App exchange, men mange av dem er ikke aktuelle for norske bedrifter.

Forskjellen mellom HubSpot og Pardot er at HubSpot har vokst gjennom å utvikle sine produkter fremfor å vokse gjennom oppkjøp.

Her har Salesforce sin strategi vært å vokse gjennom å kjøpe opp andre selskaper og systemer som eksempel Pardot, Tableau og Slack. 

Selv om det er færre tilgjengelige integrasjoner med HubSpot, mener vi at du vil ha et mindre behov for å integrere HubSpot med andre verktøy.

Grunnen er at mange av funksjonene du trenger allerede eksisterer som en del av HubSpot CRM-plattformen.

En av de store klagene Salesforce-brukere har er at de må “lappe sammen” ulike verktøy for å få funksjonaliteten de trenger.

HubSpot løser dette derimot ved at de ulike modulene, også kalt Hubs, er under samme innlogging og er bygget rundt samme CRM-system.

Dette innebærer at uavhengig av hvilken funksjon du har i et selskap (salg, marked, service), vil du ha tilgang til samme informasjon om en kontakt.

Du trenger derfor ikke å integrere en rekke eksterne verktøy eller utvikle dine egne integrasjoner for å dekke behovene du har

Hvis du likevel må integrere HubSpot med en ekstern applikasjon, kan du integrere denne mot HubSpot ved hjelp av HubSpot sitt API.

Vinner: Delt mellom Salesforce / Pardot og HubSpot.

Salesforce har flere integrasjoner, men HubSpot reduserer behovet for å integrere systemet med andre applikasjoner.

 

Kontakter i Pardot vs. HubSpot

Med Pardot får du 10 000 kontakter (e-postadresser) inkludert i din lisens.

Dette er flere kontakter enn du får i standardlisensen i HubSpot Marketing Hub der du får 2000 kontakter inkludert.

Hvis du trenger flere kontakter for Pardot kan du kjøpe 10 000 ekstra kontakter for 100$ per måned, eller 1200$ per år. 

Hvis du trenger flere kontakter for HubSpot, kan du enkelt utvide.

Det koster 225$ per 5 000 ekstra kontakter med Professional, og 100$ ekstra per måned for 10 000 ekstra kontakter med Enterprise.

HubSpot har derimot non-marketing contacts.

Denne funksjonen lar deg lagre opp mot 1 million kontakter helt gratis hvis du ikke markedsfører aktivt mot dem med e-post og annonser. 

Dette er nyttig hvis du ønsker å bruke HubSpot for kundeservice eller beholde historikken til kontakter du ikke lenger skal selge til.

Vinner: HubSpot inkluderer kanskje færre kontakter, men ender likevel opp som en rimeligere løsning hvis du trenger flere kontakter.

Med marketing contacts-funksjonen kan du også lagre opp mot en million kontakter hvis du ikke markedsfører deg mot dem.

 

Support for Pardot vs. HubSpot support

Med Pardot må du betale ekstra for support.

Dette vil koste 20-30% av lisensprisen avhengig av hvilken supportpakke du velger. Denne kostnaden for support kommer i tillegg til lisensprisen din. 

Her er noen eksempler:

  • 20% av nettokostnaden for telefonsupport og 24/7-dekning
  • 30% av nettokostnaden for Premier-support
  • 5% ekstra for support basert i USA

For HubSpot er support en del av lisensen og du får svar innen noen timer.

HubSpot vil enten svare deg på chat, på e-post, eller til og med bistå med fjernsupport hvis du har tekniske problemer.

Vinner: HubSpot er den klare vinneren her.

Support er inkludert i lisensprisen, og det er ingen ekstrakostnader knyttet til å få bistand fra dem. Med Pardot får du et dårligere og dyrere tilbud.

 

Rapportering i Pardot vs. HubSpot

Pardot sine rapporter gir deg god innsikt i statistikk knyttet til e-postmarkedsføring, hvilke leads du har generert, og kampanjene du kjører.

Disse rapportene gir deg en generell oversikt over hvordan taktikker som sosiale medier, landingssider og e-poster presterer.

Salesforce har to produkter i tillegg til standardrapportene i Pardot.

Det ene produkter heter Engagement History Dashboards og koster 300$ per år, og B2B Marketing Analytics for 3000$ per måned.

Engagement history lar deg vise data fra Pardot i Salesforce CRM.

B2B Marketing Analytics gir deg mer avanserte dashboards for attribusjons-rapportering slik at du kan knytte markedsføring til omsetning.

Du kan også knytte data fra markedsføringskampanjer til omsetning i Salesforce CRM. Merk at B2B Marketing Analytics er inkludert i Plus og Advanced-pakkene i Pardot.

I HubSpot er alt du trenger av rapportering inkludert i lisensprisen.

Da kan du opprette opp mot 300 ulike dashboards med 10 ulike rapporter i hvert dashboard. Hvis vi sammenligner hvilke rapporter og data du kan rapportere med i HubSpot vs. Pardot, er det ganske likt. 

Prisen for denne funksjonaliteten er derimot langt høyere i Pardot.

Med HubSpot trenger du ikke et tilleggsprodukt ettersom rapportene allerede følger med som en del av standard-lisensen.

Vinner: Pardot og HubSpot har lik funksjonalitet, men HubSpot vinner fordi prisen for rapportering i HubSpot er inkludert i lisensprisen.

 

Landingssider i Pardot vs. HubSpot

En av de største klagene brukere av Pardot har er hvor lite brukervennlig deres landingsside-verktøy er å bruke.

Du trenger sannsynligvis en utvikler til å lage landingsside-maler for deg hvis du ikke har grunnleggende HTML- og CSS-ferdigheter.

Pardot har en svært begrenset visuell editor (WYSIWYG), og du må kunne HTML og CSS for å gjøre store endringer for å tilpasse malen til din bedrift.

Hvis du skal bruke no-code for å lage landingssider i Pardot, er ikke disse malene mobiltilpasset.

Med HubSpot får du en visuell editor (WYSIYG) der du kan enkelt dra inn ulike moduler for å få landingssiden slik du ønsker.

Du kan også legge inn din logo, fargekoder og skrifttyper slik at landingssiden passer med profilen til selskapet ditt.

Vinner: HubSpot sitt landingsside-verktøy er langt mer brukervennlig og intuitivt enn Pardot.

Pardot sitt verktøy ligger mange år bak i utviklingen, og du må mestre HTML og CSS, eller være avhengig av bistand fra eksterne konsulenter.

 

E-post i Pardot vs. HubSpot

E-post i Pardot har kommet lengre i utviklingen enn deres landingsside-verktøy. Her får du en visuell editor (WYSIWYG) ved hjelp av ulike moduler for tekst, bilder, knapper og HTML.

Du kan gjøre enkle endringer slik at e-postene er tilpasset selskapets profil. E-poster sendt fra Pardot er også tilpasset mobil.

E-post i HubSpot er sammenlignbart med Pardot hvis vi sammenligner funksjon for funksjon. HubSpot har derimot flere standardmaler.

Både Pardot og HubSpot tilbyr deg gode rapporter etter du har sendt ut en e-postkampanje.

I begge systemer kan du se tall som antall e-poster som har blitt mottatt, åpningsrate, klikkrate eller antall personer som avslutter sitt abonnement.

Vinner: Uavgjort mellom Pardot og HubSpot. Begge systemer er tilnærmet like hvis du sammenligner funksjon for funksjon.

 

Skjemaer i Pardot vs. HubSpot

Det å lage skjemaer i Pardot krever mer teknisk kompetanse og er mer tidkrevende i Pardot sammenlignet med HubSpot.

Det er enkelt å lage skjemaet og bygge det inn på din nettside, men du må kunne HTML og CSS for å tilpasse hvordan det ser ut. 

Med HubSpot er det veldig enkelt å lage og integrere skjemaer med din nettside.

I HubSpot har du en visuell editor som lar deg dra inn feltene du ønsker i skjemaet.

Hvis du bruker HubSpot CMS, vil du kunne dra inn en skjema-modul og velge skjemaet du ønsker å vise. 

Vinner: HubSpot er en soleklar vinner her. Det er både enklere å lage skjemaer og implementere dem på en nettside.

 

GDPR og Schrems II 

Både Pardot og HubSpot har verktøyene du trenger for å etterleve GDPR og Shcrems II. Du kan innhente samtykke og data vil bli lagret i EU.

Med HubSpot har du alle verktøyene du trenger for å samle inn samtykke.

Enten om det er skjemaer, møtekalender eller chat, kan du enkelt samle inn ulike typer sammentykke for å lagre og behandle persondata. 

Det er også enkelt å etterleve retten om å bli slettet slik at dine kontakter kan bli helt fjernet fra både Pardot og HubSpot.

Vinner: Uavgjort.

 

Blogg i Pardot vs. HubSpot

Pardot har ikke et eget CMS slik som HubSpot.

HubSpot har et eget blogg-verktøy du kan publisere artikler med, men hvis du skal bruke Pardot må du bruke et annet CMS som WordPress.

HubSpot sitt blogg-verktøy er enkelt å bruke.

Her kan du lage et utkast for dine artikler og måle hvordan en artikkel har prestert i etterkant. En bonus er at blogg-verktøyet i HubSpot kan automatisk lage nyhetsbrev fra nye artikler du publiserer.

Vinner: HubSpot vinner her fordi denne funksjonen ikke finnes i Pardot.

 

Sosial publisering 

I Pardot kan du integrere kanaler som LinkedIn, Twitter og Facebook for å publisere innlegg i sosiale medier fra et sted. 

Det er likevel unødvendig tungvint med å publisere innhold fra Pardot. 

Når du publiserer på eksterne sider i Pardot er at du må sette opp en “custom redirect” hvis innholdet ikke ligger på en Pardot-side.

HubSpot har de samme funksjonene som Pardot.

Du kan publisere innhold på LinkedIn, Twitter, Instagram og Facebook fra et sted.

HubSpot vil spore alle klikk på lenkene og automatisk for å forstå hvor klikket kom fra.

Dette gjør det langt enklere for deg å rapportere på resultater fra sosiale medier.

Vinner: HubSpot er litt mer brukervennlig her. Selv om begge plattformer kan publisere på tvers av flere kanaler, er det mer knotete med Pardot ettersom du må sette opp videresendinger for å spore klikk.

 

Konklusjon

Generelt er HubSpot både rimeligere, enklere å bruke, enklere å implementere, og har kommet lengre i utviklingen av produktet.

HubSpot har samlet CRM-system og alle verktøy du trenger for markedsføring, salg, kundeservice og nettsted på en plattform. 

Med Pardot og resten av økosystemet må du "lappe sammen" ulike løsninger for å få samme funksjonalitet.

Du bør også ta med i regnestykket hvorvidt systemet faktisk blir tatt i bruk.

Som jeg har kommentert flere ganger i denne artikkelen, er Pardot generelt mindre brukervennlig å ta i bruk fordi det krever mer teknisk kompetanse.

Unntaket er kanskje hvis du allerede bruker Salesforce som ditt CRM. Da er det veldig sannsynlig at du kan få en lavere pris på din Pardot-lisens.

Her er Salesforce kjent for å være konkurransedyktige hvis de er i konkurranse med andre aktører, og det er mye forhandlingsrom når det gjelder pris og tilleggsprodukter som du får inkludert i din lisens.

Hvis du fortsatt usikker, er et godt neste steg å prøve ut HubSpot CRM-plattformen helt gratis. Du kan opprette en gratis bruker her.