Introduksjon

Leadsgenerering er blant markedsførerens viktigste mål. Det å generere et høyt volum av kvalifiserte leads er kritisk for å fylle salgsprosessen med nye potensielle kunder. Likevel er mange leadsgenererings-kampanjer ineffektive, og gir ikke ønsket effekt.

Det er mange bevegende deler i en leadsgenerering-kampanje, og i mange tilfeller er det vanskelig å vite hvilke faktorer du bør optimalisere. I denne guiden vil vi gi deg 33 ideer til taktikker, tips og triks kan ta i bruk for å generere flere leads og øke omsetningen for din virksomhet.

Før vi setter i gang må vi forstå ulike mekanismer vi kan bruke for å generere leads:

Mekanismene bak effektiv leadsgenerering

Før vi går inn på de konkrete taktikkene, ideene, og tipsene, så bør vi først dekke mekanismene som gjør leadsgenererings-kampanjer mulige. De beste kampanjene inkluderer mange, hvis ikke alle disse mekanismene. Fra et taktisk perspektiv, så bør en markedsfører fokusere på de fem følgende elementene for å generere flere leads.

Disse inkluderer:

Innholdstilbud - Dette er innhold med en høy oppfattet av verdi. Et innholdstilbud kommer i mange ulike formater, men de vanligste er e-bøker, guider, sjekklister, webinarer, kalkulatorer, og quizzer.

CTA - En call-to-action (CTA) er enten et bilde eller en lenke som oppfordrer en besøkende til laste ned et innholdstilbud, slik at de har mulighet til å konvertere.

Landingsside - En landingsside er, i motsetning til en vanlig nettside, en spesialisert nettside som har kun ett enkelt formål. Vanlige bruksområder er å tilby innholdstilbud, tilby produktdemonstrasjoner, eller rådgivningssamtaler for prospekter i kjøpsmodus.

Skjemaer - Skjemaer brukes for å innhente kontaktinformasjonen til besøkende i bytte mot et innholdstilbud.

Multi-kanal - Markedsførere må kunne kombinere kanaler og verktøy for å få maksimalt ut av sine leadsgenererings-kampanjer.

 

KAPITTEL 1 - Skap uimotståelige innholdstilbud

Et innholdstilbud er ulike typer innhold som du gir bort i bytte mot besøkende sin kontaktinformasjon. Her er noen tips på hvordan du kan sette sammen et innholdstilbud som er uimotståelig for mottakeren.

1) Enkle huskeregler for effektive innholdstilbud

Regel #1) Konkret og tydelig. Et innholdstilbud skal tiltrekke og konvertere idealkunden. Gi dem derfor en spesifikk løsning på et vanlig problem de har.

Regel #2) Fokus på en persona. Selv om det er snakk om B2B-markedsføring, så selger du fortsatt til en bestemt person i en organisasjon. Fokuser på en spesifikk person i organisasjonen og løs hans / hennes problemer 

Regel #3) Høy oppfattet verdi. Et innholdstilbud skal være gratis, men du må fortsatt posisjonere innholdet som svært verdifullt. Bruk derfor tid på å skape et profesjonelt design. Innpakkningen teller!

Regel #4) Høy nytteverdi. Vi ønsker at våre leads skal laste ned og implementere informasjonen eller verktøyene vi gir dem. Gjør deres hverdag litt enklere.

Regel #5) Kort og enkel. Gi en spesifikk løsning, og gi den nå! Folk flest vil ikke lese en 50 siders ebok eller delta på et 30 dager langt kurs over e-post. Et innholdstilbud skal ideelt ta mellom 5 og 10 minutter å konsumere

Regel #6) Ett emne, ett problem. Ikke gi ut masse generell informasjon om et emne og flere problemer på en gang. Finn heller et veldig spesifikt og vanlig problem som mange av dine idealkunder har. Gi dem løsningen på dette ene problemet.

Regel #7) Lov et ønsket sluttresultat. Dine kunder ønsker å nå et spesifikt sluttresultat. Informasjon som leder til dette sluttresultatet blir oppfattet som ekstremt verdifullt, og du vil ha null problemer med å generere leads fra målgruppen din

Regel #8) Endrer forholdet. Et innholdstilbud forandrer en besøkende til en lead og en potensiell kunde. Gi bort noe av din beste informasjon for å posisjonere deg som en ekspert slik at potensielle kunder kommer til deg neste gang de har et problem du kan fikse

2) Lag overskrifter som fanger oppmerksomhet

Du kan ha et fantastisk innholdstilbud med en dårlig tittel, og ingen vil laste den ned. Hvis du derimot har en fantastisk tittel som fanger oppmerksomheten til potensielle lesere, så vil plutselig alle ha den. Hvis du har investert mye tid på å lage et innholdstilbud, så sørg også for at den har en god tittel. 

Her er noen nyttige huskeregler når du skal lage overskrifter som fanger oppmerksomhet: 

1) Bruk relevante søkeord i tittelen. Søkeord hjelper deg å signalisere til både lesere og søkemotorer at artikkelen er relatert til et bestemt emne. Dette hjelper deg å få trafikk tra riktige personer.

2) Begrens lengden til 60 til 80 tegn. Søkemotorer og en rekke sosiale medier kutter av overskrifter som blir for lange. Hvis du begrenser overskriften til 60 til 80 tegn vil du som regel få med hele.

3) Unngå å bli for kreativ for ditt eget beste. Leseren bør ikke trenge å gjette seg fram til hva ditt innhold handler om etter å ha lest overskriften. Selv om en kreativ overskrift kan fange oppmerksomheten til leserne, så må overskriften først og fremst være tydelig.

4) Fokuser på målgruppens interesser og mål. Innholdet må være fokusert på dem du prøver å hjelpe, ikke på dine egne produkter eller tjenester. Overskriften må derfor tydelig formidle fordelene med å konsumere innholdet, og hvilke positive utfall de kan forvente seg.

3) Lag innholdstilbud som er tilpasset kundereisen

Blant de vanligste tilbudene vi ser på virksomheters nettsteder er “Kontakt oss”. Det er forståelig at du ønsker så mange som mulig skal kontakte deg, men realiteten er at de fleste besøkere ikke er klare. Som du sikkert vet, så ønsker mange kjøpere å undersøke produkter og tjenester på egenhånd før de eventuelt kontakter en selger.

Hver person er i ulike faser i sin kjøpsprosess. Vi deler disse fasene inn i følgende:

  • Bevisstgjøring. Her må du gjøre kjøperen bevisst på problemet, og at din virksomhet har en løsning.
  • Evaluering. Her ønsker kjøpere innhold som hjelper dem å definere den beste løsningen og avgrense potensielle leverandører.
  • Beslutning.  Her må du hjelpe kjøperen med å gjøre en informert kjøpsbeslutning. Her er det på tide å lukke avtalen.

En person som besøker ditt nettsted for første gang trenger kanskje mer informasjon om løsningene du tilbyr, eller de ønsker bare et svar på et faglig spørsmål. Her ville det passet bedre med f.eks. en e-bok framfor en demo eller konsultasjon. En person som har kommet lengre i prosessen er derimot til å kontakte din virksomhet, og for dem kan det være mer aktuelt å tilby en demo, prøveversjon, eller en rådgivningssamtale.

Heldigvis trenger du ikke å velge mellom disse to tilnærmingene. Du kan enkelt og greit lage innhold og tilbud tilpasset hvor i kjøpsprosessen kjøperen er.

4) Bransjespesifikke innholdstilbud

Hvis du markedsfører ditt produkt eller tjeneste mot ulike bransjer, så vil potensielle kunder vite at du har kompetanse innen deres bransje. For vår del kan det være hensiktsmessig å skape innhold rundt inbound marketing for teknologiselskaper eller regnskapsførere, da implementering av inbound marketing kan være forskjellig for disse to ulike bransjene.

Bransjespesifikt innhold er en god måte å vise din kompetanse innen et bestemt felt. I tillegg vil innhold rettet mot en bransje bidra til at kjøpere begynner å kjenne deg, like deg, og stole på at du og din løsning kan levere det dere lover.

Dette er ikke den typen innhold som nødvendigvis får masse visninger, men de som konsumerer dette innholdet vil ha en større sannsynlighet for å konvertere, da tilbudet vil være ekstra relevant for dem.

5) Bruk relevante tall som sosiale bevis

Vi mennesker har en tendens til å kopiere andre uten at vi selv innser det. Vi liker å være del av grupper. Når vi blir oppmerksomme på at likesinnede gjør samme ting, så har vi en tendens til å gjøre det samme. En måte å forbedre et innholdstilbud er å vise hvor verdifullt det er for andre.

Når det er mulig, så bruk konkrete tall som viser hvor bra ditt tilbud er i form av kjøp, nedlastinger, registreringr, eller donasjoner. Her er noen eksempler:

  • Webinar: Oppgi antall personer som har registrert seg på landingssiden
  • Blogg: Nevn antall abonnenter. Mange abonnenter betyr at disse personene opplever innholdet verdifullt.
  • Konferanser og arrangementer: Vis hvor mange som deltok på forrige arrangement.

Bare sørg for at tallene du oppgir er troverdige!

6) Eksperimenter med ulike formater for innholdstilbud

Ikke alle innholdstilbud er skapt likt. Noen formater presterer ofte bedre enn andre når det kommer til leadsgenerering. Prøv å endre formatet på dine innholdstilbud hvis de ikke presterer godt nok. Her er noen forslag:

  • E-bøker og guider
  • Maler og presentasjoner
  • Sjekklister
  • Undersøkelser og rapporter
  • Webinar
  • Innspilte webinarer
  • Demoversjon
  • Produktvideo
  • Kundehistorier
  • Prøveversjon
  • Rådgivningssamtale

Det er viktig at du tester ulike innholdstilbud for å avgjøre hva som fungerer best for din virksomhet. Selv om e-boken er svært vanlig å bruke, så betyr ikke det at dette er formatet som passer best for din virksomhet.

7) Kalkulatorer

Et innholdstilbud  må alltid kunne tilby leserne dine noe av verdi. Først og fremst må du utdanne potensielle kjøpere og svare på deres mest brennende spørsmål.

Det er her kalkulatorer kan fungere fantastisk. Dette er fordi personer sitter på en rekke spørsmål rundt din løsning som du kan svare på automatisk ved hjelp kalkulatorer. 

For mange selskaper som selger en nettjeneste, så kan en av fordelene med tjenesten være at kunden vil oppleve en del kostnadsbesparelser, spare tid, eller de vil få en høyere avkastning på et konkret område i sin virksomhet. 

Tenk først på hva som er noen av de største fordelene med din løsning som kan kvantifiseres i penger eller tid. Du kan deretter lage en kalkulator som gjør beregningen for kjøperen helt automatisk. Her er noen eksempler:

  • Hva er avkastningen på ___?
  • Hvor mye koster det å utvikle din webapplikasjon?
  • Bør jeg bytte til [X]?

Vi opplever at kalkulatorer konverterer høyt. Samtidig bidrar kalkulatorer til å bevege kjøperen videre i deres kjøpsproses ved å kunne “diagnostisere” hva det neste naturlige steget for dem. I tillegg er kalkulatorer langt mindre ressurskrevende å lage enn den tradisjonelle e-boken eller et webinar ved å bruke verktøy som f.eks. Outgrow.

8) Quiz og selvtester

Sliter du med å få konvertert trafikk til konkrete henvendelser på ditt produkt eller din tjeneste? En vanlig grunn til dette er at det finnes flere versjoner av et produkt eller en komplekst tjeneste, noe som fører til at interessenter fort blir forvirret. Dette er spesielt utfordrende i B2B, da mange av funksjonene er vanskelige å forklare med bare noen få ord.

Det at en person blir forvirret over valgene de har foran seg kan være nok til at de velger å ikke gjøre noe som helst. Heldigvis kan du bruke en quiz eller en selvtest for å løse dette problemet. Med en quiz eller en test kan du skape en mye bedre opplevelse for en potensiell kunde.

En quiz eller test gir besøkende en rekke spørsmål, og ulike svar gir hver person ulike utfall. Det blir nesten som et spill. På slutten av quizen eller testen kan resultatet anbefale hvilken versjon en person skal velge.

En quiz eller test knytter sammen kjøperens problem til den beste løsningen for dem (ditt produkt), og det gir umiddelbar verdi. I tillegg fjerner du alle distraksjoner, og du tilbyr et klart neste steg. Ikke minst vil du kunne gi kjøperen en konklusjon som er riktig for dem, og du unngår å tilby dem en løsning som kanskje er for sofistikert og dyr for dem.

KAPITTEL 2 - Calls-To-Action

En Call-to-action (CTA) er mekanismen som skal fange besøkende sin oppmerksomhet og få dem til å klikke, og deretter rette dem mot en landingsside der de kan konvertere. Hvis dine CTAs er ineffektive, så vil dette drastisk redusere antall leads du konverterer for din virksomhet.

En CTA kan bli brukt på alle relevante sider på ditt nettsted, i bloggartikler, i en annonse, i e-poster, sosiale medier og stort sett alle andre steder der ditt tilbud er relevant. Alle CTAs er derimot ikke skapt likt. I en verden hvor mange merkevarer konkurrerer om kjøpernes oppmerksomhet, så er det kritisk at personene som ser din CTA klikker på din!

9) Gjør din CTA synlig

En CTA må bli sett for å være effektiv. Prøv å alltid ha en CTA i den øverste seksjonen av en nettside. På denne måten slipper besøkende å scrolle nedover siden. Svært ofte leser besøkende mindre enn 50% av en nettside. Hvis du da har plassert din CTA på et sted som mange ser, så vil den få flere visninger og klikk, noe som betyr flere leads generert.

10) Vær tydelig

I mange tilfeller velger markedsførere å være litt for kreative for sitt eget beste. Husk at en CTA skal tydelig formidle det du tilbyr leseren. Sørg derfor at innholdet i din CTA er tydelig og konkret.

Hvis du tilbyr en nedlastbar guide, så skriv “Last ned vår gratis guide til [X]”. Hvis du har et webinar neste uke, inkluder tittelen på webinaret og datoen slik at lesere raskt forstår verdien du tilbyr dem. Hvis dine CTAs kun inneholder “Last ned” eller “Abonner nå”, så er ikke disse tydelige nok.

11) Bruk kontrast slik at dine CTAs står ut

En CTA skal være svært synlig og klikkbar. Hvis din CTA blander seg med bakgrunnen risikerer du at ingen legger merke til den. Du ønsker så mange visninger av din CTA som mulig, og det å bruke en farge som står i kontrast til bakgrunnen sørger for å at din CTA får flere klikk.

12) Lenk dine CTAs til en dedikert landingsside

Dette tipset virker kanskje åpenbart, men det overrasker oss hvor mange virksomheter som går glipp av denne muligheten til å generere leads. Ikke bruk en CTA til å bevege en besøkende mot f.eks. forsiden. Bruk CTAs heller til å rette besøkende mot en landingsside, test eller kalkulator der besøkende kan konvertere på et innholdstilbud.

13) Promoter innholdstilbud på produkt- og tjenestesider

Du bør ha ulike CTAs avhengig av hvor på nettstedet en besøkende er. Hvis din virksomhet tilbyr mange ulike produkter eller tjenester, så sørg for å ha unike CTAs for hver av disse.

Du kan deretter plassere CTAs omkring på ditt nettsted som retter besøkende mot det mest relevante produkter eller tjenesten for dem. På denne måten øker du sannsynligheten for at en besøkende legger igjen en henvendelse.

14) Bruk CTAs på takkesider

Hvis en person fyller ut et skjema på en landingsside, så kan du rette din nye lead til en takkeside. På takkesiden er beste praksis å takke personen for interessen, og i tillegg levere informasjonen som ble lovet på landingssiden. Men, ikke stopp her! På dette punktet er en person svært engasjert, og du kan på takkesiden tilby neste steg i kjøpsprosessen.

Typiske eksempler på dette er å tilby en demo eller prøveversjon hvis du selger programvare, eller tilby en uforpliktende rådgivningssamtale knyttet til samme tema som innholdstilbudet omhandler.

KAPITTEL 3 - Landingssider som konverterer

Landingssider er en av de viktigste mekanismene i en leadsgenererings-kampanje. Ifølge en undersøkelse fra MarketingSherpa, opplever 94% av virksomheter i B2B og B2C landingssider som effektive.

Landingssider hjelper markedsførere med å rette besøkende til målrettede sider for å konvertere dem til leads med en høyere konverteringsrate enn det du vanligvis hadde fått på f.eks. hjemmesiden.

Fordelen med en landingsside er at du kan tilby noe verdifullt (som f.eks. et innholdstilbud) uten å ha alle distraksjonene dine vanlige nettsider har. Besøkende på en landingsside har kun to valg: å fylle ut skjemaet eller forlate siden.

14) Forstå elementene bak en effektiv landingsside

Landingsider blir ofte brukt til å konvertere besøkende til leads ved å fylle inn et skjema i bytte mot et innholdstilbud. En effektiv landingsside består som regel av følgende elementer:

 

1) En overskrift og undertittel

2) En kort beskrivelse av tilbudet

3) Minst et bilde relatert til innholdstilbudet

4) Omtaler eller bilder av sertifiseringer (valgfritt)

5) Et skjema som besøkende kan fylle ut

 

15) Fjern hovedmenyen og andre unødvendige distraksjoner

Når en besøkende har nådd fram til en landingsside, så er det din jobb å få dem til å konvertere. Hvis det er lenker eller delingsknapper her, så kan dette distrahere besøkende, og i tillegg hindre at de konverterer. En av de mest effektive og enkleste måtene å hindre dette på er å fjerne hovedmenyen og andre unødvendige distraksjoner.

16) Sørg for å matche overskriften på landingssiden med korrekt CTA

Hold budskapet konsistent mellom tittelen på landingssiden og innholdet i din CTA. Hvis en person f.eks. klikker på en CTA som lover en gratis e-bok, men så leverer ikke landingssiden som lovet, så vil dette gjøre at potensielle kunder mister tillit til din merkevare. Hvis overskriften er skrevet på en helt annen måte enn CTA’en, så kan dette bidra til å forvirre besøkende, og folk kan begynne å tro at det er en teknisk feil med ditt nettsted.

17) Det enkleste er ofte det beste

En landingsside med unødvendig mye tekst og andre distraksjoner betyr kan resultere i at potensielle leads blir forvirret når de ser siden din. Vær kort og konsis med ditt budskap. Det er selve tilbudet som skal være i sentrum, og det er etter at en person har konvertert at de skal motta informasjonen. I tillegg til en tittel, så ha en paragraf som forklarer hva innholdstilbudet er, fulgt av tre til fem punkter som kommuniserer fordelen med å få tilgang til informasjonen. 

18) Fokuser på fordelene med innholdstilbudet

Gjør det tydelig med en paragraf eller tre til fem punkter som forteller leseren de ulike fordelene de får ved å laste ned innholdstilbudet. Dette krever at du er litt kreativ. Samtidig må du huske at du skal selge inn en nedlasting selv om du tilbyr noe gratis. Istedenfor å bare liste opp innholdsfortegnelsen, så fokuser på hvilke positive utfall leseren kan oppleve ved å konsumere og implementere informasjonen du tilbyr. Et eksempel er “Få oversikt over tre verktøy vi bruker i dag for å lukke 20% flere kunder”.

 

19) Bruk sosial delingsknapper på takkesiden

Delinger i sosiale medier er en flott måte å få flere leads uten å måtte bruke mer penger på annonsering. Vi anbefaler derimot å ikke ha delingsknapper på landingssiden, men heller oppfordre nye leads til å dele på takkesiden (etter de har lastet ned innholdstilbudet). Du kan sette delingslenken til landingssiden slik at engasjerte leads som verdsetter innholdet deler innholdstilbudet ditt i relevante sosiale kanaler. På den måten får du flere visninger og leads.

 

20) Flere landingssider = flere leads

Ifølge HubSpot ser bedrifter en 55% økning i leads når de øker antall landingssider fra 10 til 15. Desto flere relevante innholdstilbud du har på ditt nettsted, jo flere muligheter skaper du for besøkende der de kan konvertere og bli leads i din kontaktdatabase.

KAPITTEL 4 - Effektive skjemaer

Skjemaer er en kritisk komponent på en landingsside. Uten dem, så kan du ikke konvertere besøkende til leads. Skjemaer er nyttige når folk ønsker å melde seg opp til et nyhetsbrev eller laste ned et innholdstilbud. De følgende ideene og triksene vil hjelpe deg å optimalisere skjemaene på ditt nettsted.

21) Juster lengden på skjemaer

Du har sikkert lurt på hvor mye informasjon du egentlig skal spørre om på skjemaer. Det er ikke noe fasitsvar på dette, men et greit sted å starte er å ikke be om mer informasjon enn det du virkelig trenger.

En vanlig antakelse er at et skjema med færre felter vil få flere konverteringer. Årsaken til dette er at for hvert felt du legger til, så skaper dette friksjon.

Et langt skjema vil med andre ord se ut som arbeid for besøkende enn et kort skjema, og mange vil unngå å fylle inn skjemaet. På en annen side, så kan et lengre skjema bety leads av høyere kvalitet. Svaret er enkelt og greit at du må teste hva som passer best for din virksomhet.

 

22) Oppgrader teksten på SEND-knappen

En simpel måte å få flere til å fylle og sende inn et skjema er å IKKE bruke den vanlige “SEND”-teksten på knappen på skjemaet. Hvis du tenker på det, så er det ingen som ønsker å “sende” inn sin e-postadresse.

Du kan istedenfor prøve å gjøre teksten på knappen til å formidle fordelen med å sende inn skjemaet, og hva besøkende får igjen for å sende inn sin informasjon.

For eksempel, hvis du tilbyr en sjekkliste, så kan teksten på knappen være “Last ned din sjekkliste”, eller “Last ned din gratis e-bok” hvis du tilbyr en gratis guide eller e-bok.

Hvis knappen i tillegg står i kontrast til resten av siden, så vil du oppleve at flere klikker på den. På den måten får du flere leads!

23) Øk tillit med sosiale bevis

Folk har naturligvis blitt mindre villige til å gi fra seg sin kontaktinformasjon grunnet risiko for spam og uønsket e-post. Det er noen ulike elementer du kan legge til skjemaer og landingssider for å få besøkende til få økt tillit til deg og din virksomhet.

  • Legg til en melding om at deres informasjon ikke vil bli delt eller solgt
  • Legg til en lenke under skjemaet som lenker til personvern-siden til din virksomhet
  • Bruk et SSL-sertifikat
  • Bruk relevante sertifikater på siden for å øke tillit for å vise at din virksomhet er en pålitelig virksomhet.
  • Legg til omtaler fra kunder for å gi leseren sosiale bevis. Eksempler på dette kan være kundeomtaler om hvor fornøyde kunder er med ditt produkt.

24) Få skjemaet til å se kortere ut

Noen ganger kan besøkende ikke fylle ut et skjemaet fordi det “ser” langt ut, og at det vil ta lang tid å fylle ut. Hvis ditt skjema inneholder mange felter, prøv å få skjemaet til å se litt kortere ut ved å justere designet på skjemaet.

For eksempel, reduser linjeavstanden mellom hvert felt, eller plasser tittelen på hvert felt til venstre for selve feltet for å få skjemaet til å se kortere ut. Hvis skjemaet tar mindre plass, så kan de faktisk se ut som du ber om mindre informasjon.

KAPITTEL 5  - Multi-kanal

Ditt nettsted fungerer ikke i en silo. Markedsførere må ta i bruk andre kanaler for å få maksimalt ut av sine leadsgenererings-kampanjer. I denne sammenhengen kan en kanal være et verktøy, samarbeidspartnere, en sosial plattform, en SMS o.l.

Målet er å gjøre det så enkelt som mulig for potensielle kunder å undersøke, evaluere, og kjøpe produkter og tjenester fra din virksomhet på den måten som passer kjøperen best. Alt handler om å ha den riktige markedsmiksen.

I dette siste kapittelet dekker vi noen ulike kanaler og verktøy som garantert vil gi din virksomhet flere kvalifiserte leads.

 

25) Bruk bedriftsbloggen som leadsgenerator

Ifølge HubSpot sine egne undersøkelser, så dobler virksomheter som blogger 6-8 ganger per måned antall leads de genererer. Dette viser at en bedriftsblogg er en svært effektiv kanal for leadsgenerering.

 

26) E-postmarkedsføring

Mange virksomheter tror at e-post er kun for å kommunisere med eksisterende kunder og prospekter. Dette er ikke tilfellet! E-post kan være en svært effektiv kanal for leadsgenerering. Her er noen måter du kan bruke e-post for å generere flere leads:

  • Først og fremst må du ha fokus på å sende e-poster til personer du har tillatelse å sende til. Hvis du kun kjøper lister, så er risikoen stor for at kontaktene kommer til å melde seg av din e-postliste. Det første steget er å sørge for at e-postene dine oppleves som verdifulle og relevante.
  • Send kontakter dine innholdstilbud. Hvis du sender dem relevant innhold, enten det er guider, webinarer, eller rabattkoder, så vil dette øke sannsynligheten for at dine kontakter deler dine e-poster
  • Gjør det enkelt å dele. Det er fort gjort å sette opp en lenke for videresending, eller å ha knapper for sosial deling i dine e-poster.

27) Sosiale medier

Sosiale medier er ikke bare for å dele morsomme bilder. Det er ingen hemmelighet at sosiale medier kan være gode kilder for nye leads hvis du vet hvordan du kan utnytte de ulike kanalene på riktig måte.

  • Bygg ditt kontaktnettverk på LinkedIn. LinkedIn har svært god organisk rekkevidde gjennom personlige profiler, og du kan nå ut til mange leads og potensielle kunder uten å måtte bruke penger på annonsering.
  • Identifiser de mest aktive gruppene på LinkedIn og Facebook i din bransje, og publiser både eget og andre sitt innhold i disse gruppene.
  • Produser innhold som nevner tankeledere i din bransje. Det er smigrende å bli nevnt av andre sider, og det å lenke til andre sider øker igjen sannsynligheten for at de samme personene deler dette innholdet med sitt publikum.

28) Organisk søk

Det å promotere innholdet ditt i relevante kanaler er kritisk for å lykkes med leadsgenerering. Det er like viktig å gjøre det enkelt for folk å finne landingssidene dine gjennom organiske søkemotorer som Google og Bing. For å gjøre dette kan du implementere noen enkle grep på dine landingssider som:

  • Velg ditt primære søkeord for hver landingsside og fokuser på å optimalisere for det søkeordet. Husk å gjøre det tydelig for søkemotorene hva temaet for siden er.
  • Ha ditt primære søkeordet i URL’en og tittelen til landingssiden
  • Inkluder relevante søkeord i hovedteksten
  • Bruk relevante søkeord i filnavnet på bildene du bruker, eller bruk ALT-tag

29) Bruk tekstlenker i artikler og innholdstilbud

Bloggartikler og innholdstilbud kan i seg selv være gode kanaler for leadsgenerering. Hvis du aktivt lenker til andre innholdstilbud fra bloggartikler og innholdstilbud, så kan du dra nytte av at innholdet ditt blir delt, eller at lesere oppdager andre nyttige ressurser de ikke hadde funnet ellers.

30) A/B Testing

A/B-testing er ikke en kanal i seg selv, men en måte å generere flere leads på tvers av kanaler og taktikker. Du kan teste svært mange av mekanismene som er nevnt i denne guiden. Alt fra en CTA, landingssider, e-poster, eller annonser kan testes ved å lage ulike variasjoner, for å se hvilke versjoner som fungerer best.

Ifølge HubSpot kan A/B-testing hjelpe deg å konvertere så mye som 40% flere leads for din virksomhet. Hvis du implementerer A/B-testing på riktig måte, så kan dette gi din virksomhet et stort konkurransefortrinn.

31) Sett opp en chat bot

Ifølge Forrester har antallet som bruker live chat økt fra 38% i 2009 til 58% i 2014. Ikke bare er det flere som bruker chat, men kjøpere som bruker det er også mer tilfreds med denne typen løsning vs. telefon og e-post. En undersøkelse fra eDigital’s Customer Service Benchmark survey viser oss at kjøpere er mer tilfreds med chat (73%). E-post lå på 61% og telefon på 44%.

Dette er logisk med tanke på at det er en lavere terskel til å ta i bruk en chat-løsning kontra telefon eller e-post. Du kan få kontakt øyeblikkelig, du kan gjøre andre ting mens du venter på svar, og det er mer personlig enn en e-post.

Fra ditt perspektiv som selger eller supportansvarlig kan du håndtere mange av spørsmålene og innvendingene som hindrer personer i å registrere seg for en demo eller prøveversjon.

Vi foretrekker chat-løsningen Drift, hvor ulike budskap kan vises avhengig av hvilken side en person er på. Du kan spisse budskapet basert på hvor mange ganger en person har besøkt en bestemt side (f.eks. pris-siden), du kan la deres bot booke møter for deg, og du kan la samtalen fortsette på e-post hvis du ikke får svart i tide.

Drift lar deg også stille kvalifiserende spørsmål til besøkende rundt hvilken bransje de hører til, hvilken rolle de har, eller spisse budskapet mot personer som passer inn i profilen for din ideelle kunde (som du har definert på forhånd).

32) Strategisk retargeting

Retargeting er dessverre et verktøy som alt for ofte blir misbrukt. Retargeting skal hjelpe oss å forstå hvor i en kjøpsprosess en person finner seg i, og deretter gi dem det neste naturlige steget mot et kjøp. Her må innhold og budskap samsvare med hvor langt de har kommet i sin kundereise. En person som har kun lest en bloggartikkel kan ikke kommuniseres med på samme måte som en person som har besøkt pris-siden fem ganger.

Med marketing automation og retargeting kan du segmentere ut dem som har indikert høy interesse i produktet ditt (de har f.eks. vært svært aktive på produkt- og pris-sidene dine). Du kan dermed bruke retargeting-annonser til å sende ut annonser som er rettet mot en demo eller prøveversjon av ditt produkt.

33) PPC-annonser til landingssider

PPC (“pay per click”) er annonsene du ser i toppen av søkeresultatene i søkemotorer som Google og Bing. Disse kan være svært effektive for å generere leads ved at du sender personer med et konkret behov til en landingsside der de kan konvertere på en demo eller prøveversjon. Vær klar over at dette kan være en veldig kostbar taktikk avhengig av hvilken bransje du er i.

Ditt produkt eller tjeneste har en rekke funksjoner som folk søker på. Det betyr at selv om en person ikke søker på navnet på din virksomhet, så kan du bli synlig på søkeord som er tett relatert til problemene ditt produkt løser. Hvis du selger et produkt innen compliance, så vil kanskje en søkefrase en potensiell kunde vil bruke være “compliance software for financial services”. Du kan da rette dine annonser mot en dedikert kampanjeside (en landingsside) som er laget nettopp for virksomheter innen finans. Selv om dette kan være kostbart, så vil denne trafikken være nærmere et kjøp, og dermed ha en høyere verdi for deg og ditt salgsteam.

Konklusjon

Leadsgenerering på nett kan har stor innvirkning på virksomhetens omsetning. Ved å bruke gode innholdstilbud, CTAs, landingssider, og skjemaer, samtidig som du promoterer innholdet ditt i ulike kanaler - så kan du tiltrekke flere leads til en lavere kostnad, samtidig som salgsavdelingen er fornøyd.

Denne guiden inneholder de mest effektive og praktiske ideene, tipsene, og triksene som skal hjelpe deg å øke konverteringsratene på ditt nettsted. Leadsgenerering er likevel bare en liten del av din digitale strategi. Fortsett med å kontinuerlig optimalisere de ulike faktorene nevnt i denne guiden for å øke kvaliteten på leads og øke omsetningen.