Skip to content

Hva er ulempene med HubSpot? Her er en ærlig vurdering i 2022 [11 ulemper]

Vi er store tilhengere av HubSpot CRM, men hva er ulempene?

Det finnes ikke et perfekt verktøy der ute. Selv om vi mener at det er mange fordeler med HubSpot, er det også noen ulemper du bør være klar over:

  • HubSpot gir deg ikke automatisk flere kunder
  • HubSpot kan være kostbart for en mindre bedrift
  • HubSpot er mindre fleksibelt enn mer etablerte CRM-systemer
  • Du vil trenge ekstern bistand på oppsett og opplæring
  • HubSpot har en forvirrende prismodell 
  • Du når grensene på HubSpot Starter-lisensen raskt
  • Du må migrere kontaktdatabasen din til et nytt CRM-system
  • HubSpot har ikke like dyp funksjonalitet som spesialiserte verktøy
  • HubSpot mangler mange integrasjoner med nordiske verktøy
  • HubSpot har lite fleksible kontrakter og betalingsvilkår

1.HubSpot gir deg ikke automatisk flere kunder

HubSpot er en veldig god plattform som gir bedrifter deg de fleste verktøyene din bedrift trenger for å tiltrekke, vinne og beholde dine kunder.

Likevel er det vanlig at en bedrift kjøper HubSpot for kun å ta i bruk en liten brøkdel av funksjonene og mulighetene som finnes.

En god markedsstrategi er ikke noe noe du kan kjøpe i form av en teknologi.

Hvis du skal bruke HubSpot, må du ha ressursene til å følge opp med innholdsproduksjon, betalt annonsering, e-postmarkedsføring og mer.

2. HubSpot kan være kostbart for en SMB 

Det er sterk konkurranse på CRM-markedet.

Med Salesforce, Microsoft og tusenvis av mange mindre aktører, er det ekstremt mange alternativer for deg som skal investere i en CRM-løsning.

Ifølge Chiefmartec er bransjen i stor vekst, og det har aldri finnes flere alternativer for deg å velge mellom når det gjelder CRM.

Mange vil se på prislappen og tenke at HubSpot er et system som er for kostbart når du sammenligner HubSpot opp mot en rekke andre verktøy.

Hvis du investerer i en Professional- eller Enterprise-lisens, bør du regne med å betale alt fra 85 000 kr per år til over 500 000 kr med Enterprise.

Dette kan være en stor kostnad for bedrifter å ta på seg når det kan ta tid før markedsføringe og en HubSpot-implementering begynner å gi resultater.

Når det gjelder alternativer til HubSpot, har du tre valg:

1) Koble sammen ulike verktøy

Her trenger du separate verktøy for CRM, nyhetsbrev, landingssider, rapportering, publisering i sosiale medier, og nettside.

Med denne tilnærmingen har du muligheten til å styre prisen og velge akkurat de funksjonene du vil ha eller ikke ha.

Ulempen er at dine data vil bli spredt i en rekke ulike systemer og dine kunder får en langt mer fragmentert kundeopplevelse. 

2) Du investerer i en alternativ plattform

Det er ikke mange direkte konkurrenter til HubSpot ettersom det er få konkurrenter som leverer alle verktøyene HubSpot leverer i løsning.

Noen alternativer er Microsoft, eller kombinere Salesforce CRM med Pardot eller Marketo. Prismessig vil dette sannsynlig bli langt dyrere enn HubSpot.

Du har også rimelige plattformer som Sharpspring, men som igjen tilbyr færre funksjoner enn hva HubSpot tilbyr.

3) Begynn med HubSpot Starter

Hvis du er innstilt på å bruke HubSpot, men en Professional- eller Enterprise-lisens er for kostbart, kan du alltid starte med Starter-lisensen.

HubSpot CRM er gratis og gir deg ubegrenset antall brukere. 

Hvis du trenger enkle funksjoner for markedsføring, salg og kundeservice, vil hver av disse produktene kun koste deg 45$ per måned. 

Du kan også få HubSpot CMS for 23$ per måned.

Enda bedre, hvis du kjøper dem samtidig vil du i skrivende stund kunne få alle produktene for 45$ per måned.

3. Mindre fleksibelt enn Salesforce o.l.

HubSpot har tidligere lansert Custom objects, en funksjon i Enterprise-lisensen som lar deg lagre nesten hva som helst i HubSpot CRM. 

I HubSpot har du ulike objekter. Eksempler på dette er kontakter, selskaper, avtaler, supporthenvendelser eller produkter.

Custom objects lar deg lage dine egne objekter i HubSpot CRM.

Driver du et eiendomsselskap som leier ut næringseiendommer?

Da kan du lage egne objekter i HubSpot CRM for hver eiendom du leier ut og assosiere dette med bestemte personer og selskaper.

HubSpot har likevel et langt stykke å gå før det er like fleksibelt som for eksempel Salesforce og Microsoft 365. Samtidig må du spørre deg selv om hvor fleksibelt ditt CRM-system må være. 

Mange bedrifter kan bruke mange måneder og hundretusenvis av kroner på å få tilpasset Microsoft 365 eller Salesforce til dem, for å deretter ende opp med en løsning som er så komplisert at det ikke blir brukt.

4. Du vil trenge ekstern bistand på oppsettet

HubSpot er mer brukervennlig enn konkurrerende løsninger, men siden HubSpot er en omfattende plattform, er ikke alt klart til å brukes fra starten.

Etter over 7 års erfaring med HubSpot, har vi fortsatt til gode å se at noen klarer å ta i bruk HubSpot på egenhånd innen kort tid.

Det tar lang tid å sette seg inn i hvordan bruke HubSpot riktig, lære opp dine kollegaer, og ikke minst sørge for at alle faktisk bruker systemet.

Med ekstern hjelp fra en HubSpot-partner vil du kunne fremskynde hvor lang tid det tar å sette opp systemet, lære opp ansatte og få en ROI.

5. HubSpot har en forvirrende prismodell 

HubSpot sin prisstruktur er fleksibel, men forvirrende.

Med fem ulike produkter og fire forskjellige type lisenser, er det mange faktorer som påvirker den endelige prisen du betaler.

HubSpot har fem produkter i tillegg til CRM-systemet:

  • Marketing
  • Sales
  • Service
  • CMS 
  • Operations

I tillegg er det fire typer lisenser for hvert produkt:

  • Free (utenom CMS)
  • Starter
  • Professional
  • Enterprise

Du kan mikse sammen ulike produkter og lisens-nivåer etter behov.

I tillegg er det mulig å kjøpe alle produktene i en CRM-suite for å få 25% rabatt per år.

Det er også en rekke andre faktorer som påvirker prisen:

  • Antall kontakter du ønsker å lagre
  • Om du aktivt markedsfører deg mot disse
  • Antall e-poster du sender ut
  • Antall seter du trenger for Sales eller Service
  • Hvilke tilleggsprodukter du trenger
  • Om du får bistand av HubSpot eller partner 
  • Hvilke typer rabatter du får

6. Ingen support på Starter-lisensen

Om du velger å gå for en Starter-lisens, har du ikke tilgang til support fra HubSpot sin kundeservice. 

Du kan selvfølgelig finne informasjon på HubSpot sin kunnskapsdatabase eller legge ut et spørsmål deres brukerforum, men av og til ønsker du kanskje å snakke direkte med en person som kan bistå deg.

Dessverre er ikke dette mulig for brukere av en Starter-lisens.

7. Du når grensene i Starter-lisensen raskt

HubSpot Starter er billig, men du må tenke på at det er en rekke begrensninger du vil møte på hvis du bruker HubSpot mye.

Du kan f.eks. opprette færre aktive lister, rapporter eller dashboard.

Det er også langt mindre funksjonalitet for automatisering, du har ikke tilgang ABM-verktøy, og du kan sende færre nyhetsbrev osv.

Noen av begrensningene har kanskje ikke noe innvirkning på deg.

Andre begrensninger kan være avgjørende med tanke på om du skal velge Starter eller Professional.

8. Du må migrere kontakter til et nytt CRM

En av fordelene med HubSpot er at du får en felles kilde om dine kontakter som hele selskapet ditt kan benytte seg av.

Men, hvis ulike avdelinger har brukt ulike systemer for å gjøre jobben sin, har du sannsynligvis en større ryddejobb foran deg.

La oss si at dine selgere har registrert sine kontakter i et Excel-ark, marked har brukt et eget verktøy for nyhetsbrev, og kundeservice har sitt system.

Da har du plutselig mange ulike datakilder spredt på tvers av ulike systemer.

Utfordringen er da å fjerne duplikater, slette ugyldige kontakter, sørge for at kontaktene har samtykke, og at informasjon om hver kontakt og selskap er korrekt, strukturere data, for å deretter importere alt i HubSpot.

Denne ryddejobben kan være tidkrevende når du starter med HubSpot, men det er absolutt verdt det.

For å gjøre flyttejobben enklere, ta i bruk verktøy som Trujay, Import2Wizard og Neverbounce for å forenkle prosessen med å flytte og vaske data.

9. Ikke like dyp funksjonalitet som spesialiserte verktøy

HubSpot er en plattform som gir deg alt-i-ett.

Det vil si at HubSpot dekker mange av funksjonene du trenger knyttet til digital markedsføring, salg og kundeservice.

Samtidig er det mange spesialiserte verktøy som er bedre enn HubSpot på spesifikke oppgaver.

For eksempel er verktøy som Ahrefs og SEMrush langt bedre SEO-verktøy enn det du finner i HubSpot. 

Instapage og Unbounce er hakket vassere når det kommer til å lage landingssider for PPC-kampanjer. 

Hootsuite og Falcon.io er gjerne mer avanserte verktøy for publisering i sosiale medier. 

Samtidig trenger det ikke å være enten eller. Du kan alltid integrere ditt favorittverktøy med HubSpot. Da kan du få det beste av to verdener.

10. Integrasjoner med nordiske verktøy

HubSpot har en rekke “native-integrasjoner” som gjør det mulig å flytte data mellom HubSpot og andre systemer som Shopify og Salesforce.

Slike integrasjoner vil la HubSpot sende og motta data fra andre systemer, og deretter bruke denne informasjon til å presentere informasjon fra dette eksterne systemet i CRM-systemet. 

HubSpot har hatt lite fokus på å utvikle integrasjoner med systemer som er mye brukt i Norden.

For eksempel har Superoffice, Xledger og Visma ikke eksisterende integrasjoner med HubSpot.

Hvis du ønsker å integrere slike systemer, må du enten få bistand fra en HubSpot-partner, eller du må bruke tredjeparter som Zapier eller ConnectMyApps for å synkronisere disse systemene.

11. Lite fleksible kontrakter og betalingsvilkår

Med mindre du bruker en HubSpot Starter-lisens, er du bundet til en årlig bindingstid som er nærmest umulig å få sagt opp underveis.

HubSpot foretrekker at deres kunder betaler hele beløpet i forkant.

Da gir de gjerne rabatter som insentiv. Alternativet er å betale per halvår eller kvartal.

Samtidig vet både vi og HubSpot at en kunde må bruke systemet over tid før det vil gi resultater.

Vanlig prosedyre er derfor at du ikke får sagt opp din lisens. Hvis du ønsker å kansellere abonnementet ditt, må du gjøre dette senest 90 dager før fornyelsesdatoen din.

Konklusjon

HubSpot er ikke perfekt, og det eneste du kan gjøre er å teste HubSpot CRM selv og vurdere om det er riktig løsning for din bedrift.

Vår erfaring er at alle som begynner å bruke HubSpot er svært fornøyde med systemet, og det er et system som faktisk blir tatt i bruk på grunn av et enkelt og intuitivt brukergrensesnitt.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Image2