Skip to content

Hva gjør et inbound marketing-byrå i 2022?

Inbound marketing har endret seg mye siden begrepet ble populært tidlig på 2010-tallet. I denne artikkelen vil du lære hva et inbound marketing-byrå gjør i praksis.

Inbound marketing består av flere disipliner innen for markedsføring:

  • Webdesign og utvikling
  • Innholdsproduksjon
  • Søkemotoroptimalisering
  • Sosiale medier
  • Betalt annonsering
  • Grafisk design
  • Epostmarkedsføring
  • CRM-system

Ingen av disse disiplinene er nye, men inbound marketing klarer å koordinere alle de ulike taktikkene, disiplinene, verktøyene og kanalene til et system som gir bedrifter flere innkommende henvendelser.

Inbound marketing er komplekst. Derfor vil mange norske bedrifter dra nytte av å bruke et eksternt byrå for å sikre at oppsettet og implementeringen i tidlig fase blir gjennomført på best mulig måte.

Under kan du lese om alle de ulike oppgavene et inbound marketing-byrå kan håndtere for deg.

1. Digital strategi

Et inbound marketing-byrå vil bruke mesteparten av tiden i begynnelsen av et samarbeid med å definere hvilke selskaper og personer som er din målgruppe, og forstå hva slags innhold du bør produsere.

Med en digital strategi vil leveransen omfatte:

  • Gjennomføre markedssegmentering for å prioritere markeder og målgrupper
  • Intervjue kunder for å skaffe kvalitativ innsikt om deres kjøpsprosess
  • Lister over selskaper du ønsker å nå i digitale kanaler som Google og LinkedIn
  • Kartlegge temaer, arbeidstitler og søkeord du skal produsere innhold rundt
  • Definere gode mål for trafikk, antall salgskvalifiserte leads og salgsmuligheter
  • Lage en prosjekt- og markedsplan for de neste 6-12 månedene

 

2. Produsere faglig innhold

Med en digital strategi på plass bør du ha en innholdskalender med arbeidstitler som du skal produsere artikler, videoer, guider eller podcast-episoder rundt.

Kjøpsprosessen innen B2B starter med Google-søk eller at du ser noe interessant i sosiale medier. Derfor må byrået bistå med å produsere innhold i form av artikler og lignende for at du skal bli synlig.

Innholdet må omhandle temaer som hjelper målgruppen med å løse spesifikke problemer, svare på spørsmål eller å bevisstgjøre dem på problemstillinger de ikke var klar over selv. 

De fleste byråer har en som er spesialist på å skrive gode tekster eller andre typer innhold. Vanligvis vil en tekstforfatter fra byrået  intervjue deg og dine kollegaer for å forstå deres bransje.

Selv om forfatteren ikke har erfaring med nettopp din bransje fra før av, har de prosesser for å ta informasjonen de lærer fra deg og gjøre det om til en forståelig tekst for din målgruppe. 

Byrået vil deretter optimalisere artikkelen for lesbarhet på web, optimalisere for organisk synlighet og deretter distribuere innholdet i nyhetsbrev, sosiale medier og med betalt annonsering.

3. Generere leads

Hovedmålet med inbound marketing er at kjøpere finner deg i søkemotorer og sosiale medier for å deretter kontakte deg istedenfor at du må jakte og oppsøke potensielle kunder.

Kjøpere som kommer til din nettside vil bli til kontakter ved at de fyller ut et skjema når de for eksempel ønsker et tilbud fra salgsavdelingen din. 

Kontakter som oppsøker deg vil konvertere til salg på kortere tid enn ved oppsøkende salg. Dette er fordi kjøperen som kommer til deg har undersøkt produktet ditt på nett i lang tid før de tar kontakt.

Med denne tilnærmingen vil derfor salg kunne jobbe primært med varme leads fremfor kaldt salg.

4. Optimalisering og testing

Et inbound marketing-byrå bruker data fra HubSpot CRM eller Google Analytics til å kontinuerlig gi deg mer trafikk og varme henvendelser gjennom nettsiden din. 

Optimalisering omfatter blant annet A/B-teste og samle inn kvalitative data som kan brukes til å gjennomføre eksperimenter som skal øke konverteringsraten på din nettside.

5. Betalt annonsering

Når du annonserer i Google, LinkedIn og Facebo er målet å distribuere relevant innhold til din målgruppe og tiltrekke kvalifisert trafikk. Dette er en god måte å garantere at du er synlig for potensielle kunder. 

Du kan ikke bare være avhengig av organisk trafikk fordi det tar lang tid å få resultater. Spesielt i tidlig fase kan betalt annonsering gi deg trafikk og potensielle kunder allerede de første månedene.

6. Sosiale medier

Et inbound marketing-byrå håndterer publisering av innhold på tvers av de forskjellige sosiale plattformene du ønsker å være aktiv på. 

Vanligvis vil byrået koble til kanaler som Facebook og LinkedIn til din HubSpot CRM-portal slik at de kan publisere innhold på vegne av din bedrift.

7. Webdesign og utvikling

Din nettside bør være din beste selger. Med et godt design og mye relevant innhold kan en nettside selge for deg 24 timer i døgnet. Derfor må du investere i en god nettside.

Kjøpere skal kunne finne rikelig med informasjon på dine nettsider. Samtidig skal det være enkelt for potensielle kunder å komme i kontakt med din salgsavdeling.

Et inbound marketing-byrå vil kunne hjelpe deg både med å produsere relevant innhold og optimalisere din nettside slik at den konverterer en høy andel av besøkende til salgsmøter.

8. HubSpot CRM

Det fleste inbound marketing-byråer sverger til HubSpot CRM.

HubSpot er selskapet som fant på begrepet inbound marketing. HubSpot CRM-plattformen har derfor naturligvis alle funksjonene du trenger for å gjennomføre en inbound marketing-strategi.

Et inbound marketing-byrå vil kunne sette opp HubSpot CRM og lære opp deg og dine ansatte i hvordan dere kan bli selvdrevne med de ulike funksjonene.

9. Prosjektstyring

Når du samarbeider med et inbound marketing-byrå vil en kundeansvarlig som regel være ansvarlig for ukentlige og månedlige statusoppdateringer, og være prosjektleder for alle som er involvert.

Dette omfatter også rapportering. Hver måned vil den kundeansvarlige legge frem viktige nøkkeltall, diskutere endringer på strategien, hva som har fungert og hva som ikke har fungert.

Den kundeansvarlige vil som regel jobbe i et prosjektstyringsverktøy som ClickUp, Teamwork eller Asana. Du vil ofte få tilgang til en oversikt over alle oppgavene som skal gjøres slik at du kan se progresjonen.

I tillegg til kundemøter vil en rådgiver også være ansvarlig for prosjektstyring. Det finnes en rekke verktøy som et byrå kan bruke i et samarbeid (eksempler er Basecamp og Teamwork).

Oppsummert vil et inbound marketing-byrå bistå med følgende:

1. Digital strategi
2. Produsere faglig innhold
3. Generere leads
4. Optimalisering og testing
5. Betalt annonsering
6. Sosiale medier
7. Webdesign og utvikling
8. HubSpot CRM
9. Prosjektstyring