Skip to content

Hvorfor velge HubSpot CRM? Her er de 32 beste grunnene

Thorstein Nordby 10 minutter

Bør du velge HubSpot CRM for din bedrift? Her er de 32 beste grunnene til at HubSpot CRM er plattformen du trenger for å vinne flere kunder. 

1. Alle verktøy du trenger under en innlogging

I HubSpot CRM finner du nesten alle verktøyene og funksjonene du trenger for å gjennomføre en moderne digital markedsstrategi. HubSpot CRM-plattformen dekker blant annet:

  • Håndtering av avtaler og kontakter
  • Automatisk logging av 1-til-1 e-poster
  • Publisering til sosiale medier
  • Nyhetsbrev og e-postmarkedsføring
  • Nettside, blogg og landingssider
  • Integrasjoner med eksterne verktøy
  • Kundeservice og kunnskapsdatabase
  • Live chat, chatbot og felles innboks
  • Verktøy for optimalisering for søk

Det er vanlig at bedrifter sliter med at data og systemer ikke er synkronisert. Markedsavdelingen har sine verktøy for nettside og nyhetsbrev. Salg har sitt eget CRM-system kun for å logge salgsaktiviteter.

Konsekvensen?

  • Samarbeidet mellom de ulike avdelingene blir dårligere.
  • Potensielle blir ikke overført til salg på en effektiv måte.
  • Eksisterende kunder får dårligere oppfølging.
  • Verdifull innsikt om hver kontakt blir ikke delt.

Dette løser HubSpot CRM ved at alle funksjoner bygges rundt en felles kontaktdatabase. Det innebærer at uavhengig av funksjon, har alle tilgang til samme kontaktinformasjon i et delt CRM-system.

2. Du kan starte med HubSpot gratis

Du tenker kanskje at HubSpot er kostbart å bruke, men de siste årene har HubSpot introdusert en rekke gratisversjoner av produktene sine. I skrivende stund kan du få en gratisversjon av:

  • HubSpot CRM (gratis for alltid)
  • HubSpot CMS (nettside)
  • HubSpot Marketing 
  • HubSpot Sales
  • HubSpot Service
  • HubSpot Operations

I praksis betyr dette at du kan sende nyhetsbrev, lage en nettside og håndtere kontakter helt gratis.

3. HubSpot håndterer komplekse kampanjer

Med HubSpot Marketing får du mer verktøy for å automatisere manuelle prosesser. Siden Marketing Hub er bygget på CRM-plattformen, er det enkelt for markedsførere å koordinere ulike taktikker fra ett sted.

I HubSpot Marketing Hub kan du koordinere ulike taktikker og kanaler som:

  • Nyhetsbrev
  • Landingssider
  • Skjemaer
  • Annonser
  • Bloggartikler
  • Sosiale medier
  • Rapportering

4. Du kan publisere i sosiale medier fra ett sted

HubSpot lar deg integrere LinkedIn-profiler, LinkedIn-bedriftssider, Facebook, Instagram og Twitter.

Dette gjør det enkelt for en markedsfører å planlegge flere innlegg om gangen, publisere på vegne av andre ansatte i selskapet og rapportere på hvordan ulike kanaler og innlegg presterer.

5. Automatisk segmentering av kontakter og selskaper

Med lister i HubSpot kan du segmentere dine kontakter og selskaper basert på informasjonen i CRM.

Dette lar deg lage egne segmenter basert på hvor kontaktet er i kundereisen. Noen eksempler er:

  • Hvilken bransje til hører til
  • Hvilket land de holder til i
  • Liste over registreringer
  • Leads fra en konferanse
  • Hvilken kjøperrolle de har
  • Hvilken livssyklus de har
  • Hvem som eier kontakten
  • Kontakter med høy NPS

Dette gjør markedsføringen din mer målrettet. Du kan eksempelvis bruke disse listene for målrettede utsendelser på e-post eller synkronisere listene med annonseplattformer som LinkedIn Ads.

6. Markedsføring mot strategisk viktige selskaper

Hvis Account-Based Marketing-strategi er ditt fokus, har HubSpot verktøyene du trenger. Med HubSpot kan du laste opp navnene på selskapene som du ønsker å lukke eller beholde som kunder:

  • Segmentere kontakter basert på deres rolle i kjøpsprosessen
  • Synkronisere lister i HubSpot med annonsekanaler som LinkedIn
  • Oversikt over alle kontaktpunktene mellom deg og den potensielle kunden
  • Integrasjon med LinkedIn Sales Navigator for målrettet prospektering
  • Egne rapporter og dashboards for Account-based Marketing

7. HubSpot gjør bedriften din mer synlig

Søkemotoroptimalisering (SEO) er viktig for bedrifter som ønsker å bli synlig for potensielle kunder som søker etter produkter og tjenester i søkemotorer som Google.

Med HubSpot får du en rekke innebygde SEO-verktøy som hjelper deg å bli mer synlig.

Når du lager en artikkel eller nettside i HubSpot, får du konkrete anbefalinger i sanntid på hvordan du kan optimalisere siden for et søkeord.

Du kan også integrere HubSpot med Google Search Console. Dette lar deg hente relevante nøkkeltall som antall klikk, visninger og lenker inn i din HubSpot-portal.

8. HubSpot er fleksibelt og enkelt å tilpasse

I HubSpot CRM kan du opprette egendefinerte felter (custom properties) slik at du kan lagre informasjon som ikke finnes som standardfelter som navn og e-postadresser HubSpot CRM.

I HubSpot har du objekter som kontakter, selskaper, avtaler og produkter. Med Custom Objects kan du lage dine egne objekter slik at du kan lagre alt mulig av informasjon i HubSpot CRM.

Tenk deg at du er en utleier av næringseiendommer.

Da kunne du laget en objekt som heter Eiendommer. Hver eiendom har en rekke felter assosiert med seg.

Eksempler på felter assosiert med en eiendom kunne vært:

1. Månedlig leie

2. Størrelsen

3. Adressen

4. By og fylke

Med HubSpot CRM kunne du assosiert kontakter og selskaper med en eiendom. Dette ville også gjøre det mulig å dynamisk presentere eiendommene på nettsiden og la besøkende filtrere på pris, areal o.l.

9. HubSpot lar deg endre nettsiden uten koding

Som markedsfører har du sikkert brukt ulike CMS som WordPress, Drupal og Webflow.

Bedrifter må kontinuerlig gjøre oppdateringer til sin nettside. Problemet mange CMS (publiseringsløsninger) gjør dette vanskelig for dem som ikke har teknisk kompetanse. 

Med HubSpot CMS får du tilgang til et WYSIWYG redigeringsverktøy (visuell editor) som lar deg redigere nettsider og landingssider uten å måtte kode noe i HTML, CSS eller Javascript.

HubSpot CMS består av en rekke maler og moduler som gjør at det er enkelt å lage og drifte din nettside. Alt du trenger å gjøre er å legge inn selskapets logo, farger og skrifttyper.

10. HubSpot lar deg lagre bilder og videoer

HubSpot har sitt eget filsystem (file manager) som lar deg organisere dine bilder, videoer, dokumenter, ikoner og mer i et enkelt mappesystem direkte i CRM-plattformen.

Da slipper du å ha en ekstern løsning som Dropbox eller Google Drive for å lagre viktige filer. HubSpot er også integrert med en gratis Shutterstock-konto slik at du kan finne bilder til din nettside helt gratis.

11. HubSpot er brukervennlig

HubSpot har et sterkt fokus på brukervennlighet. Plattformen er bygget på en felles kodebase slik at brukere slipper å forholde seg til mange ulike innlogginger og verktøy.

12. Gratis kurs innen digital markedsføring

Hos HubSpot Academy får du gratis tilgang til en rekke kurs om CRM, innholdsmarkedsføring, annonsering, sosiale medier og en rekke andre verktøy.

HubSpot Academy har også kurs rekke eksterne eksperter, og kursene blir kontinuerlig oppdatert og gitt ut gratis til deres følgere og kunder.

13. HubSpot kan integreres med nesten alt

Noen bedrifter har behov for integrasjoner med andre applikasjoner.  Her har HubSpot laget mange ferdige integrasjoner som er enkle å sette opp.

Typiske integrasjoner som mange kunder tar i bruk er:

  • Salesforce CRM
  • Microsoft Dynamics CRM
  • Wistia
  • Vidyard
  • Zoom
  • GoToWebinar
  • Surveymonkey
  • Zapier
  • WordPress
  • Google Calendar
  • Eventbrite
  • Drift
  • Hotjar
  • Zendesk
  • Shopify
  • Magento

Som kunde av HubSpot på Professional og Enterprise-lisensen vil du få tilgang til HubSpot sin egen API. Dette innebærer at du kan integrere HubSpot med tredjepartsapplikasjoner som ikke allerede er integrert.

14. En verdens beste konferanser for markedsførere

Hvert år arrangerer HubSpot INBOUND-konferansen i Boston, USA. Denne går både fysisk og digitalt.

Dette er en konferanse med tusenvis av deltakere der du kan lære om det nyeste innen salg, markedsføring, teknologi og kundeservice. 

HubSpot har også invitetert inspirerende gjester som Michelle Obama, Barack Obama, Oprah, Gary Vaynerchuck, John Cena og Ed Catmull til å holde foredrag.

15. HubSpot har et stort nettverk av partnere

Det over 56 HubSpot-partnere i Norge og over 6000 partnere globalt som kan hjelpe deg med å implementere de ulike produktene til HubSpot.

Mange vurderer å implementere HubSpot selv, men finner raskt ut at en sertifisert HubSpot-partner kan gjøre mye av jobben for deg slik at du kan få verdi av HubSpot på kortest mulig tid.

16. Enkelt å håndtere flere domener og land

Har selskapet ditt kontorer i flere land? Arrangerer dere en årlig konferanse? Eller har dere et produkt som trenger sin egen nettside, men som dere ønsker å administrere fra en enkelt HubSpot-portal?

HubSpot har en funksjon for brand domains og business units. Business unit gjør det mulig å administrere ulike merkevarer fra en enkelt HubSpot-portal.

Dette er nyttig hvis det er flere selskaper i en konsernstruktur, men der dere likevel ønsker å skille på kontakter, kampanjer rapporter og nyhetsbrev.

Brand domains er nyttig hvis du ønsker å administrere flere nettsider med ulike domener fra en HubSpot-portal. Et eksempel er hvis din bedrift holder en årlig konferanse som har et eget domene.

Da vil oppsettet i din HubSpot-portal kunne se slik ut:

  • En HubSpot Enterprise-portal
  • Nettside 1: www.dinbedrift.no
  • Nettside 2: www.dinkonferanse.no

På denne måten vil du kunne ha en felles sannhet i CRM-systemet, og dine kontakter kan for eksempel motta e-poster fra to ulike domener, men som i realiteten er sendt fra samme sted.

17. Automatisk ruting av leads til salg

Med workflows kan du sette opp regler i HubSpot som varsler salgsavdelingen om nye henvendelser. 

Du kan også sette opp regler som ruter leads til ulike selgere basert på lokasjon, tilgjengelighet, hvilket produkt en kontakt er interessert og lignende.

18. HubSpot logger en-til-en e-poster automatisk

Med en enkel Chrome extension eller add-in kan du starte å logge e-poster i HubSpot CRM.

Dette lar deg spore åpninger og klikk på e-poster som du sender.

HubSpot vil automatisk synkronisere e-poster med kontaktkortet i CRM-systemet ved hjelp av en BCC-adresse som gjør at du slipper å logge kommunikasjon på to steder.

19. HubSpot gjør rapportering enkelt

HubSpot lar deg velge fra en rekke ulike dashboard og rapporter. Du kan enten velge standardiserte rapporter og dashboards, eller du kan lage dine egen fra grunnen av.

Hvis du ønsker å bygge inn rapporter fra andre verktøy som Google Sheets, Google Data Studio eller Databox, kan du også få denne informasjonen inn i HubSpot ved hjelp av en embed-kode.

20. HubSpot hjelper deg å få maksimalt ut av din e-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er definitivt ikke dødt og kan hjelpe deg å holde kontakten med potensielle og eksisterende kunder helt til de er klare til å snakke med salg.

Med HubSpot kan du enkelt lage dine e-poster med et visuelt redigeringsverktøy.

Med listeverktøy kan du segmentere kontaktene dine. Rapporteringsverktøyet gir deg en god oversikt over hvordan de ulike e-postene du sender ut presterer. Du kan også løfte nivået på dine e-poster med A/B-testing, personaliseringsvariabler, og sendetider basert på tidssone.

HubSpot har også innebygget funksjonalitet for å filtrere ut lite engasjerte kontakter. Dette sikrer at du alltid sender til de mest engasjerte kontaktene dine, noe som opprettholder høye åpnings- og klikkrater.

21. HubSpot automatiserer møtebookingen

For bedrifter som ønsker å booke flere møter fra nettsiden eller sine e-poster, er HubSpot Meetings en genial funksjon i HubSpot der en person kan booke tid direkte i din kalender.

Ved å integrere HubSpot med Outlook, Office 365 eller Gmail kan HubSpot lese av din kalender og finne tilgjengelige tidspunkter der en person kan booke møte med deg.

Da slipper du å maile frem og tilbake om ulike tidspunkter passer.

22. HubSpot automatiserer manuelle prosesser

HubSpot har en funksjon som heter Workflows som lar deg automatisere en rekke manuelle prosesser.

Dette kan være å varsle selgere om å oppdatere en avtale, fordele leads til ulike selgere eller kundeservicemedarbeidere, opprette oppgaver automatisk, segmentere kontakter basert på livssyklus og mye mer. 

23. HubSpot gjør det enkelt å beholde eksisterende kunder

HubSpot er ikke bare for selgere og markedsførere. HubSpot kan også brukes for å følge opp kunder.

HubSpot tilbyr også Service Hub, en modul som hjelper deg å beholde dine eksisterende kunder ved hjelp av verktøy som kunnskapsdatabase, kundetilfredshetsundersøkelser, chat og en felles innboks.

24. HubSpot har den beste kundeservicen i bransjen

En fordel med HubSpot er at kundesupport er inkludert i din lisens og ikke en ekstrakostnad. I din portal kan du opprette en support-sak, chatte med support, eller få forslag fra deres kunnskapsdatabase.

Du kan også stille spørsmål i HubSpot Community. Her vil både HubSpot-brukere og ansatte fra HubSpot svare på dine spørsmål.

Du kan finne gratis kurs på HubSpot Academy, lese HubSpot Customer Blog for nyheter og guider, eller se dokumentasjon for utviklere hvis du har mer tekniske spørsmål.

25. HubSpot sørger for at ingen avtaler blir glemt

For en aktiv salgsavdeling er det gort gjort at potensielle kunder og avtaler blir glemt i en travel hverdag.

I HubSpot får dine selgere full oversikt over alle avtaler, hvilke avtaler der det ikke har vært noe aktivitet, og du kan automatisere prosessen med å varsle selgere om å følge opp potensielle kunder. 

Et eksempel er når du har satt en estimert dato for når en avtale skal lukkes.

Når det har gått noe tid forbi denne datoen, kan selgeren som eier avtalen bli varslet på mail og få en oppgave i HubSpot CRM tildelt til seg der de blir bedt om å oppdatere avtalen. 

26. HubSpot automatiserer deler av prospekteringen

Selgere som prospekterer mye må ofte bruke mye tid på administrativt arbeid.

Oppfølging, kopiere e-poster, personalisering, finne dokumenter og mer. Med HubSpot Sales får du tilgang til Templates, Snippets og Sequences. 

Templates er gjenbrukbare e-postmaler du kan bruke igjen og igjen.

Snippets er det samme konseptet, men gjelder tekst du bruker ofte.

Eksempler er selskapets verdiforslag og standardiserte svar som du bruker ofte for kundeservice.

Sequences er enda et genialt verktøy som lar deg få flere kontaktpunkter med en potensiell kunde og som lar deg skalere personaliseringen av dine e-poster.

Med disse funksjonene kan du med andre ord bruke mer tid til å selge, og mindre tid på kjedelig administrativt arbeid.

27. HubSpot har en mobil versjon av CRM-systemet

HubSpot sin app gjør at du kan ta med deg HubSpot hvor som helst. Dette gir deg tilgang til funksjoner  fra det web-baserte CRM-systemet når som helst.

Den mobile appen gjør det mulig å opprette oppgaver, oppdatere avtaler, få varsler om aktivitet fra potensielle kunder, og kommunisere med dine kollegaer fra din mobiltelefon.

Du kan også sende relevante dokumenter du har lagret i HubSpo, svare på henvendelser via chat på nettsiden din, legge til viktige notater om en kontakt, et selskap eller en avtale eller tildele oppgaver til dine kollegaer

28. HubSpot investerer mye i produktutvikling

HubSpot investerer mange millioner dollar i året på å videreutvikle sitt produkt.

Dette kommer deg som kunde til gode da du alltid vil ha tilgang til de fremste verktøyene du trenger for å tiltrekke, vinne og beholde dine kunder.

Hver måned legger HubSpot ut nyheter om nye produkter og funksjoner. Dette sikrer at du alltid ligger fremst når det gjelder de nyeste verktøyene.

29. HubSpot holder orden på din kontaktdatabase

Et problem som oppstår når bedrifter øker størrelsen på kontaktdatabasen med kunder og potensielle kunder er at datakvaliteten kan gå ned. HubSpot kan løse dette ved at du kan sette obligatoriske felt når det opprettes kontakter i CRM-systemet.

Du kan også bruke HubSpot Operations Hub til å automatisk formattere telefonnummere, navn og lignende slik at datakvaliteten er høy selv om kontaktdatabasen har vokst seg stor.

30. HubSpot gjør det enkelt å lokalisere din nettside 

Er din bedrift aktiv i flere land? Med HubSpot kan du enkelt opprette ulike versjoner av ditt nettsted for ulike land og språk. Dette gjelder både CMS og kunnskapsdatabasen.

Du kan for eksempel legge til et .no-domene og et .se-domene, men administrere disse ulike språkene fra samme HubSpot-portal.

Du kan også administrere ulike merkevarer fra samme portal ved hjelp av brand domains.

Dette kan være hjelpsomt hvis din bedrift har et årlig arrangement, eller dere har kjøpt opp et annet selskap som skal beholde sin egen nettside.

31. HubSpot samler all kommunikasjon i en felles innboks

Hvis din bedrift har adresser som salg@eksempel.no, info@eksempel.no, og support@eksempel.no, har HubSpot en funksjon som samler alle e-poster, henvendelser fra skjemaer og chat i en felles innboks.

I HubSpot kan du opprette ulike innbokser for ulike funksjoner slik at disse kan rutes til ulike personer internt i din bedrift.

Dette er veldig nyttig for bedrifter der flere personer trenger oversikt over innkommende henvendelser, og HubSpot gjør det enkelt å rute disse henvendelsene til riktig person internt.

32. Du betaler kun for kontaktene du markedsfører mot

For bedrifter med mange kontakter kan HubSpot fort bli dyrt.

I mange år har HubSpot vært utilgjengelig for bedrifter med store kontaktdatabaser, men dette er løst ved hjelp av marketing contacts.

Dette vil si at du kan lagre kontakter selv om de har sagt opp abonnement på dine e-poster, personer som trenger service, eller at du ønsker oversikt over partnere i CRM-systemet.

Du betaler kun for kontaktene du sender nyhetsbrev til eller annonserer mot. For non-marketing contacts kan du lagre opp mot 1 million kontakter uten å betale ekstra.

Konklusjon

Om du er interessert i å bruke HubSpot, ikke begynn alene. Uavhengig om du skal begynne med en Starter-lisens eller bruke HubSpot Enterprise, kontakt oss for en kort prat der vi kan bistå i prosessen med å velge riktig lisens og komme igang med implementeringen.