Skip to content

Hvorfor velge HubSpot? Her er de 32 beste grunnene

Thorstein Nordby 10 minutter

Er HubSpot den beste CRM-plattformen for bedrifter? Her er 32 sterke argumenter for hvorfor du bør velge HubSpot.

1. HubSpot samler alle verktøy under en innlogging

Har du ti ulike verktøy for:

  • CRM
  • E-post
  • SoMe
  • SEO
  • Nettside

Dette er et problem for bedrifter fordi data ikke er synkronisert mellom ulike systemer og viktig informasjon blir ikke utvekslet.

Konsekvensen er at samarbeidet mello avdelinger blir dårligere, leads blir ikke overført til salg på en effektiv måte og kunder får dårligere oppfølging.

HubSpot løser dette ved å være en CRM-plattform der alle verktøyene du trenger for å vokse er samlet på en felles kodebase.

2. Du kan starte med HubSpot gratis

Mange tror at HubSpot er ekstremt kostbart å bruke, men i løpet av de siste årene har HubSpot introdusert versjoner av plattformen sin som er gratis.

Med HubSpot Free kan du få et helt gratis CRM-system, nyhetsbrev, møtekalender, skjemaer og en rekke andre verktøy uten å betale en krone.

Hvis du oppgradere til HubSpot Starter CRM Suite til 5000 kroner per år, får du et CRM-system, nettside (CMS), landingssider, nyhetsbrev og mye mer.

Etterhvert kan du oppgradere til en lisens som gir deg mer avanserte verktøy når det gjelder automatisering og rapportering.

Du kan også kombinere ulike produkter fra ulike lisensnivåer.

Trenger du for eksempel ikke alt av funksjonaliteten i Marketing Professional, men salg ønsker å bruke HubSpot Sales Professional?

Ikke noe problem. Da kan du kombinere en HubSpot Marketing Starter-lisens med en HubSpot Sales Professional-lisens.

3. HubSpot håndterer komplekse kampanjer

Med HubSpot Marketing får du mer sofistikerte verktøy for å automatisere manuelle prosesser og gjennomføre en innholdsstrategi. 

Fordi Marketing er bygget på en CRM-plattform, er det enkelt for markedsførere å koordinere ulike taktikker fra et enkelt sted i HubSpot.

Marked kan enklere samarbeide med salgsavdelingen og få en god forståelse av hvilke kanaler og kampanjer som leder til økt omsetning. 

I HubSpot finne markedsavdelingen verktøy som:

  • Nyhetsbrev
  • Landingssider
  • Skjemaer
  • Blogg
  • SEO-verktøy
  • Publisering i sosiale medier
  • Marketing automation
  • Video hosting
  • Analyse og rapporter
  • SSO (Single Sign-On)

4. HubSpot lar deg publisere på flere kanaler i SoMe

Med HubSpot kan du integrere LinkedIn (private profiler og selskapssiden), Facebook, Instagram og Twitter.

På denne måten kan du legge inn innlegg, forhåndsvise dem før du publiserer, og planlegge når de skal publiseres lang tid i forkant.

5. HubSpot segmenterer kontaktene dine automatisk

Med liste-verktøyet til HubSpot kan du enkelt segmentere dine kontakter og selskaper basert på de ulike feltene som finnes i CRM-systemet.

Dette lar deg lage egne segmenter (lister) basert på om en kontakt er lead eller kunde, hvor de er lokalisert, hvilken bransje de hører til og mye mer.

Dette gjør markedsføringen din langt mer effektiv da du kan sende mer relevante nyhetsbrev eller gjøre dine annonser mer målrettede. 

Dette bidrar til bedre respons fra din målgruppe, budsjettet ditt blir brukt på en mer effektiv måte, og du reduserer sannsynligheten for at fremtidige eller eksisterene kunder trykker på “avslutt abonnement” på dine e-poster.

6. Målrettet markedsføring mot de viktigste selskapene

Hvis du ønsker å gjennomføre en Account-based Marketing-strategi (ABM), gir HubSpot deg alle verktøyene du trenger for å lykkes.

Eksempler på dette er:

  • Segmentere kontakter basert på deres rolle i kjøpsprosessen
  • Synkronisere lister i HubSpot med annonsekanaler som LinkedIn
  • Oversikt over hvor engasjerte selskaper og kontakter er
  • Integrasjon med LinkedIn Sales Navigator
  • Egne rapporter for Account-based Marketing

7. HubSpot gjør bedriften din mer synlig

Søkemotorer som Google og Bing er viktige kanaler for bedrifter som ønsker å bli synlig når potensielle kunder som er i en aktiv kjøpsprosess.

Med HubSpot får du en rekke innebygde SEO-verktøy som hjelper deg å organisere og optimalisere innholdet ditt for organisk søk.

Når du skriver en artikkel eller legger ut en nettside i HubSpot vil HubSpot gi deg tilbakemelding på hvordan du kan optimalisere siden for søk. Når du skriver vil du få anbefalinger på hvilke konkrete tiltak du trenger å forbedre.

I tillegg kan du integrere HubSpot med Google Search Console.

Dette lar deg hente relevante nøkkeltall som antall klikk, visninger og lenker inn i din HubSpot-portal.

8. HubSpot er fleksibelt og enkelt å tilpasse

HubSpot fokuserer på at deres CRM-plattform skal inneholde alle verktøyene et selskap trenger for å tiltrekke, vinne og beholde kunder.

Du kan opprette egendefinerte felter slik at du kan lagre informasjon som ikke finnes som standardfelter inne i CRM-systemet.

Med Custom objects til å lage skreddersydde objekter i tillegg til standardobjekter som for eksempel kontakter, selskaper og produkter.

Noen eksempler på bruksområder for custom objetcs kan være at du ønsker å ha en database som viser eiendommer du leier ut på din nettside.

Med HubSpot CMS kan du lage en funksjon der besøkende kan filtrere de ulike eiendommene basert på lokasjon, størrelse og pris.

Et annet eksempel er om du selger abonnement på software (SaaS).

Du ønsker å lage et eget objekt inne i HubSpot som sporer informasjon om abonnementet til hver kunde.

9. HubSpot lar deg endre nettsiden uten koding

Som markedsfører har du sikkert brukt ulike CMS som WordPress, Drupal, Webflow, Wix og lignende.

Bedrifter må kontinuerlig gjøre oppdateringer til sin nettside, men mange CMS gjør dette vanskelig for dem som ikke har teknisk kompetanse. 

Les mer: Hva er HubSpot CMS? Det beste alternativet til WordPress

Med HubSpot CMS får du tilgang til et WYSIWYG redigeringsverktøy som lar deg redigere nettsider og landingssider uten å måtte kode.

Med et malbasert system kan du enkelt trekke inn tekstmoduler, videomoduler, bildemoduler og mye annet inn i en mal.

Du kan også legge inn ditt selskap sin profil slik at farger og skrifttype stemmer med deres designprofil.

10. HubSpot lar deg lagre bilder, videoer og andre filer

HubSpot har sitt eget filsystem (file manager) som lar deg organisere dine bilder, videoer, dokumenter, ikoner og mer i et enkelt mappesystem.

Da slipper du å ha en ekstern løsning for å lagre viktige filer.

I tillegg er HubSpot integrert med en gratis Shutterstock-konto slik at du kan finne bilder til din nettside helt gratis.

11. HubSpot er enkelt å lære og svært brukervennlig

HubSpot har et sterkt fokus på brukervennlighet.

Plattformen er bygget på en felles kodebase slik at brukere slipper å forholde seg til mange ulike innlogginger.

Dette bidrar til at systemet blir enklere å lære og ta i bruk over tid.

12. Lær om viktige trender innen digital markedsføring

Hos HubSpot Academy får du gratis tilgang til en rekke kurs som lar deg mestre temaer som markedsstrategi og marketing automation.

HubSpot involverer også en rekke eksterne eksperter, og kursene blir kontinuerlig oppdatert og gitt ut gratis til deres følgere og kunder.

13. HubSpot kan integreres med nesten alt

Noen bedrifter har behov for integrasjoner med andre applikasjoner.  Her har HubSpot laget mange ferdige integrasjoner som er enkle å sette opp.

Typiske integrasjoner som mange kunder tar i bruk er:

  • Salesforce CRM
  • Microsoft Dynamics CRM
  • Wistia
  • Vidyard
  • Zoom
  • GoToWebinar
  • Surveymonkey
  • Zapier
  • WordPress
  • Google Calendar
  • Eventbrite
  • Drift
  • Hotjar
  • Zendesk
  • Shopify
  • Magento

Som kunde av HubSpot på Professional og Enterprise-lisensen vil du få tilgang til HubSpot sin egen API.

Dette innebærer at du kan integrere HubSpot med tredjepartsapplikasjoner som ikke allerede er integrert.

Hvis du da har behov for å utvikle en egen integrasjon med HubSpot, så har du mulighet til det ved hjelp av en utvikler.

14. HubSpot arrangerer en verdens beste konferanser for deg som jobber med markedsføring, salg og kundeservice

Hvert år arrangerer HubSpot INBOUND-konferansen i Boston, USA. Dette er en konferanse med tusenvis av deltakere.

I tillegg til gode faglige presentasjoner innenfor markedsføring, salg, kundeservice og teknologi, har HubSpot også invitert inspirerende gjester som Michelle Obama, Oprah, Gary Vaynerchuck, John Cena og Ed Catmull.

15. HubSpot har tusenvis av partnere som kan hjelpe deg å implementere plattformen i rekordfart.

I skrivende stund er det over 50 partnere i Norge, og over 6000 partnere globalt som kan hjelpe deg med å implementere systemet.

Mange vurderer å implementere HubSpot selv, men finner raskt ut at det tar mer tid opp opplæring enn de først trodde.

Derfor kan du kontakte en partner som gjør mye av jobben for deg slik at du kan få verdi av HubSpot på kortest mulig tid.

16. Enkelt å håndtere flere domener og land

Har selskapet ditt kontorer i flere land? Arrangerer dere en årlig konferanse?

Eller har dere et produkt som trenger sin egen nettside og tilstedeværelse på nett, men som dere ønsker å administrere fra en HubSpot-portal?

HubSpot har en funksjon for brand domains og business units. Business unit gjør det mulig å administrere ulike merkevarer fra en enkelt HubSpot-portal.

Dette er nyttig hvis du for eksempel har flere selskaper i en konsernstruktur, men som likevel gjør det mulig skille på rapporter og nyhetsbrev.

Et brand domain er nyttig hvis du ønsker å administrere flere nettsider med ulike domener fra en HubSpot-portal.

Et godt eksempel er hvis din bedrift holde en årlig konferanse som har et eget navn og domene.

Da vil strukturen se slik ut:

  • En HubSpot Enterprise-portal
  • Nettside 1: www.dinbedrift.no
  • Nettside 2: www.dinkonferanse.no

På denne måten vil du kunne ha en felles sannhet i CRM-systemet, og dine kontakter kan for eksempel motta e-poster fra to ulike domener, men som i realiteten er sendt fra samme sted.

17. HubSpot kan automatisk oppdatere din salgsavdeling om nye relevante leads

Med enkel automatikk kan du sette opp regler i HubSpot som varsler salgsavdelingen om nye henvendelser.

Du kan også sette opp regler som ruter leads til ulike selgere basert på lokasjon, tilgjengelighet, hvilket produkt en kontakt er interessert o.l.

18. HubSpot logger e-poster fra Gmail og Office automatisk i HubSpot CRM

Med en enkel Chrome extension eller add-in kan du starte å logge e-poster og spore åpninger på e-poster som du sender.

HubSpot vil automatisk synkronisere e-poster med kontaktkortet i CRM-systemet ved hjelp av en BCC-adresse som gjør at du slipper å logge kommunikasjon på to steder.

19. HubSpot gjør rapportering enklere enn noensinne

HubSpot lar deg velge fra en rekke ulike dashboard og rapporter. Du kan enten velge standardiserte rapporter og dashboards, eller du kan lage dine egen fra grunnen av.

Hvis du ønsker å bygge inn rapporter fra andre verktøy som Google Sheets, Google Data Studio eller Databox, kan du også få denne informasjonen inn i HubSpot ved hjelp av en embed-kode.

20. HubSpot hjelper deg å få maksimalt ut av din e-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er definitivt ikke dødt og kan hjelpe deg å holde kontakten med potensielle og eksisterende kunder.

Med HubSpot kan du enkelt lage dine e-poster med et visuelt redigeringsverktøy (du slipper å kode).

Med listeverktøy kan du segmentere kontaktene dine, og rapporteringsverktøyet gir deg en god oversikt over hvordan de ulike e-postene du sender ut presterer. 

kan også løfte nivået på dine e-poster med A/B-testing, personaliseringsvariabler, og sendetider basert på tidssone.

HubSpot har også innebygget funksjonalitet for å filtrere ut lite engasjerte kontakter. Dette sikrer at du alltid sender til de mest engasjerte kontaktene dine, noe som opprettholder høye åpningsrater og klikkrater.

21. HubSpot automatiserer møtebookingen

For bedrifter som ønsker å booke flere møter fra nettsiden eller sine e-poster, er HubSpot Meetings en genial funksjon i HubSpot der en person kan booke tid direkte i din kalender.

Ved å integrere HubSpot med Outlook, Office 365 eller Gmail kan HubSpot lese av din kalender og finne tilgjengelige tidspunkter der en person kan booke møte med deg.

Da slipper du å maile frem og tilbake om ulike tidspunkter passer.

22. HubSpot automatiserer manuelle prosesser

HubSpot har en funksjon som heter Workflows som lar deg automatisere en rekke manuelle prosesser.

Dette kan være å varsle selgere om å oppdatere en avtale, fordele leads til ulike selgere eller kundeservicemedarbeidere, opprette oppgaver automatisk, segmentere kontakter basert på livssyklus og mye mer. 

23. HubSpot gjør det enkelt å beholde og begeistre eksisterende kunder

HubSpot er ikke bare for salgs- og markedsavdelingen. HubSpot tilbyr også Service Hub, en modul som hjelper deg å beholde dine eksisterende kunder.

Med funksjoner som ticketing, kunnskapsdatabase, NPS-undersøkelser, workflows, felles innboks og chat, kan du sikre at hver kunde blir fulgt opp også etter at de har signert.

24. HubSpot har den beste kundeservicen i bransjen

En fordel med HubSpot er at kundesupport er inkludert i din lisens og ikke en ekstrakostnad.

Inne i din portal kan du opprette en support-sak (litt som i en nettbank), chatte med en kundeservicemedarbeider, eller få forslag til artikler fra deres kunnskapsdatabase.

Du kan også stille spørsmål i HubSpot Community. Her vil både HubSpot-brukere og ansatte fra HubSpot svare på dine spørsmål.

Du kan finne gratis kurs på HubSpot Academy, lese deres Customer Blog for nyheter og guider, eller se dokumentasjon for utviklere hvis du har mer tekniske spørsmål.

For mer informasjon om kundeservice fra HubSpot, kan du lese mer her.

25. HubSpot sørger for at ingen avtaler blir glemt

For en aktiv salgsavdeling er det gort gjort at potensielle kunder og avtaler blir glemt i en travel hverdag.

I HubSpot får dine selgere full oversikt over alle avtaler, hvilke avtaler der det ikke har vært noe aktivitet, og du kan automatisere prosessen med å varsle selgere om å følge opp potensielle kunder. 

Et eksempel er når du har satt en estimert dato for når en avtale skal lukkes. Når det har gått noe tid forbi denne datoen, kan selgeren som eier avtalen bli varslet på mail og få en oppgave i HubSpot CRM tildelt til seg der de blir bedt om å oppdatere avtalen. 

26. HubSpot automatiserer deler av prospekteringsjobben til dine selgere

Selgere som prospekterer mye må ofte bruke mye tid på administrativt arbeid.

Oppfølging, kopiere e-poster, personalisering, finne dokumenter og mer. Med HubSpot Sales får du tilgang til Templates, Snippets og Sequences. 

Templates er gjenbrukbare e-postmaler du kan bruke igjen og igjen.

Snippets er det samme konseptet, men gjelder tekst du bruker ofte. Eksempler er selskapets verdiforslag og standardiserte svar som du bruker ofte for kundeservice.

Sequences er enda et genialt verktøy som lar deg få flere kontaktpunkter med en potensiell kunde, som lar deg skalere personaliseringen av dine e-poster, og som automatiserer oppretting av oppgaver i HubSpot CRM.

Med disse funksjonene kan du med andre ord bruke mer tid til å selge, og mindre tid på kjedelig administrativt arbeid.

27. HubSpot har en mobil app 

HubSpot sin app gjør at du kan ta med deg HubSpot hvor som helst. Dette gir deg tilgang til CRM-systemet når som helst.

Dette gjør det mulig å opprette oppgaver, oppdatere avtaler, få varsler om aktivitet fra potensielle kunder, og kommunisere med dine kollegaer.

Med appen kan du for eksempel:

  • Sende relevante dokumenter du har lagret i HubSpot
  • Svare på henvendelser via chat på nettsiden din
  • Legge til viktige notater om en kontakt, et selskap eller en avtale
  • Tildele oppgaver til dine kollegaer

28. HubSpot investerer mye i produktutvikling

HubSpot investerer mange millioner dollar i året på å videreutvikle sitt produkt.

Dette kommer deg som kunde til gode da du alltid vil ha tilgang til de fremste verktøyene du trenger for å tiltrekke, vinne og beholde dine kunder.

Hver måned legger HubSpot ut nyheter om nye produkter og funksjoner. Dette sikrer at du alltid ligger fremst når det gjelder de nyeste verktøyene.

29. HubSpot holder orden på din kontaktdatabase

Et problem som oppstår når bedrifter øker størrelsen på kontaktdatabasen med kunder og potensielle kunder er at datakvaliteten kan gå ned.

HubSpot kan løse dette ved at du kan sette obligatoriske felt når det opprettes kontakter i CRM-systemet.

Du kan også bruke HubSpot Operations Hub til å automatisk formattere telefonnummere, navn og lignende slik at datakvaliteten er høy selv om kontaktdatabasen har vokst seg stor.

30. HubSpot gjør det enkelt å lokalisere din nettside og ditt innhold mot ulike land

Er din bedrift aktiv i flere land? Med HubSpot kan du enkelt opprette ulike versjoner av ditt nettsted for ulike land og språk. Dette gjelder både CMS og kunnskapsdatabasen.

Du kan for eksempel legge til et .no-domene og et .se-domene, men administrere disse fra samme HubSpot-portal.

Du kan også administrere ulike merkevarer fra samme portal ved hjelp av brand domains.

Dette kan være hjelpsomt hvis din bedrift har et årlig arrangement, eller dere har kjøpt opp et annet selskap som skal beholde sin egen nettside.

31. HubSpot samler all kommunikasjon i en felles innboks

Hvis din bedrift har adresser som salg@eksempel.no, info@eksempel.no, og support@eksempel.no, har HubSpot en funksjon som samler alle e-poster, henvendelser fra skjemaer og chat i en felles innboks.

I HubSpot kan du opprette ulike innbokser for ulike funksjoner slik at disse kan rutes til ulike personer internt i din bedrift.

Dette er veldig nyttig for bedrifter der flere personer trenger oversikt over innkommende henvendelser, og HubSpot gjør det enkelt å rute disse henvendelsene til riktig person internt.

32. Du betaler kun for kontaktene du markedsfører mot

For bedrifter med mange kontakter kan HubSpot fort bli dyrt.

I mange år har HubSpot vært utilgjengelig for bedrifter med store kontaktdatabaser, men dette er løst ved hjelp av marketing contacts.

Dette vil si at du kan lagre kontakter selv om de har sagt opp abonnement på dine e-poster, personer som trenger service, eller at du ønsker oversikt over partnere i CRM-systemet.

Du betaler kun for kontaktene du sender nyhetsbrev til eller annonserer mot. For non-marketing contacts kan du lagre opp mot 1 million kontakter uten å betale ekstra.

Konklusjon

Om du er interessert i å bruke HubSpot, ikke begynn alene. Uavhengig om du skal begynne med en Starter-lisens eller bruke HubSpot Enterprise, kontakt oss for en kort prat der vi kan bistå i prosessen med å velge riktig lisens og komme igang med implementeringen.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Image2