Skip to content

Hva koster inbound marketing i 2022?

Inbound marketing er en effektiv måte for bedrifter å tiltrekke kunder på. Spørsmålet er hva det vil koste å implementere? 

Inbound marketing handler om å tiltrekke kjøpere til din nettside gjennom en god nettside, organisk søk, sosiale medier, relevant innhold og målrettet betalt annonsering.

Målet med en slik strategi er at kjøperne kommer til deg fremfor at du må oppsøke dem. Resultatet er kortere salgsprosesser, mer produktive selgere og at det koster mindre å skaffe en kunde.

Inbound marketing er likevel langt fra gratis. Les videre for å lære om hva det vil koste å implementere.

Det korte svaret på hva inbound marketing koster

Ved å outsource inbound marketing til et byrå må du forvente å betale mellom 600.000 til to millioner kroner for tjenester, annonsering og software som HubSpot per år.

Med et slikt budsjett vil byrået gjøre alt for deg, fra innholdsproduksjon, annonsering, oppsett av HubSpot, endringer på nettsiden, sende nyhetsbrev og rapportering.

Inbound marketing er en langsiktig strategi og krever et realistisk budsjett. Inbound marketing fungerer godt, men det forutsetter at du har realistiske forventninger til hvor raskt du kan få resultater.

På en månedlig basis vil et inbound marketing-byrå koste fra 50 000 kroner og oppover for å produsere innhold, administrere HubSpot CRM, sende nyhetsbrev, håndtere annonsering og sosiale medier.

Når det gjelder HubSpot vil en lisens koste alt fra 5.000 til 500.000 kroner per år. De fleste B2B-selskaper betalter mellom 50.000 til 150.000 kroner per år i lisens til HubSpot.

For annonsering kan 5.000 til 10.000 kroner være et godt utgangspunkt for å deretter skalere opp ettersom resultatene kommer.

Noen byråer, Nettly inkludert, tilbyr også rådgivning og kursing der vi veileder kunden gjennom implementeringen av inbound marketing og HubSpot.

Siden byrået ikke gjennomfører på vegne av kunden, men at kunden gjennomfører selv, vil prisen være langt lavere. Da kan du forvente å betale mellom 100.000 til 400.000 over en 12 måneders periode.

Hva får du for pengene når du ansetter et inbound-byrå?

Når du ansetter et inbound marketing-byrå vil du i praksis leie en markedsavdeling.

Inbound marketing er en kompleks strategi med mange bevegende deler. Når du leier et B2B-markedsteam vil de som regel dekke oppgaver og roller som:

1. Digital strategi
2. Produsere faglig innhold
3. Generere leads
4. Optimalisering og testing
5. Betalt annonsering
6. Sosiale medier
7. Webdesign og utvikling
8. HubSpot CRM
9. Prosjektstyring

Et inbound marketing-byrå kan med andre ord erstatte en fulltidsansatt. Dette innebærer at du får flere personer til prisen av en og uten at du må betale ulike skatter og sosiale avgifter.

Hva er avkastningen på inbound marketing?

For å se på avkastninge på inbound marketing kan vi se på statistikk fra HubSpot sin rapport "State of Inbound". Denne rapporten gir oss et innblikk og hvilke resultater bedrifter får fra inbound marketing:

1. Leads generert fra inbound marketing koster 62% mindre enn leads generert fra outbound.

2. Inbound marketing gir høyere avkastning enn tradisjonell markedsføring uavhengig av størrelse.

3. Inbound marketing leverer 54% flere leads enn tradisjonelle metoder

Konklusjon

  • For full implementering må du forvente å betale mellom 600.000 til to millioner kroner per år for at et byrå skal gjennomføre en inbound marketing-strategi for din bedrift.
  • En del av denne kostnaden vil være HubSpot CRM-plattformen som koster mellom 50.000 til 150.000 
  • Du kan redusere prisen ved at byrået kun bistår med veiledning og rådgivning, ikke implementering.